📸
مقاومت در برابر سیل رسانه
چگونه با یک متن یا خبری در رسانه مواجه شویم؟
🔹سال 2008 میلادی سالی فراموش نشدنی در تاریخ ارتباطات جهانی به حساب می رود زیرا در این سال استفاده از اینترنت برای نخستین بار از روزنامه پیشی گرفت (35 درصد) و به منبع اصلی دسترسی به خبرهای ملی و جهانی تبدیل شد.
🔸امروزه دیگر روزنامه ها هم مجازی شده اند و به اخبار دسترسی خوبی پیدا کرده ایم، اما باید بدانیم که چگونه در برابر این اخبار خود را مصون سازی کنیم و سیل اخبار ما را نبرد!
🔸هرگاه خواستید با اطلاعات فضای مجازی روبرو شوید حتما سه مولفه را در نظر بگیرید:
متن محتوا چیست؟
زیرمتن محتوا چیست؟
فرامتن محتوا چیست؟
🔸متن:
•هرآنچه که در داخلِ خودِ اثرِ مجازی قرار دارد، متعلق به حوزۀ متن است؛ دیالوگهای یک فیلم، مکانها و شخصیتهای آن، وقایعِ داستان، مضامین و درونمایههای مستتر در آن، موسیقی، تصاویر، صداها و بازیها، همگی، بخشی از دنیای متناند. متن، مغز یک محتوای رسانه ای است.
🔸زیرمتن:
•زیر متن منظور بستری است که اثر رسانه ای در درون آن شکل میگیرد و خالق محتوا با تأثیرپذیری از آن، آثارِ خود را خلق میکند. حتی خبرنگاری که ادعای استقلال از شرایطِ پیرامونی دارد و آثاری خلق میکند، اساسا از جهانبینی و شخصیتِ خاصِ وی نشأت می گیرد.
🔸فرامتن:
•فرامتن به عناصری گفته میشود که خارج از دنیای متن قرار دارند اما به آن مرتبطاند و نشانهها و ارجاعاتی در متن به ما اجازه میدهند تا به این عناصرِ بیرونی توجه کنیم و در تحلیل هایمان از ان ها استفاده کنیم.
🔸امروزه هر شخص به طور میاینگین به صورت غیر ارادی روزانه در معرض بیش از 20 تبلیغات رسانه ای قرار می گیرد. باید بتوانیم خود را از این معضل و هجمه صیانت کنیم.
#کلینک_مجازی#سواد_رسانه_ای
#سواد_رسانه#زیست_مجازی
#سبک_زندگی#سبک_زندگی_دانشجویی
#عملیات_روانی#زیست_مجازی
#عملیات_شناختی#تکنیک_شناختی
#عملیات_روانی
https://www.instagram.com/p/CpSFn_fOBD5/?igshid=NmE0MzVhZDY=
🔹روایت آنسوی ماجرا |
@onsoo_ir