عشاق بقیت الله
🌙 آداب نماز 🔹 قسمت ۱٢ 🔻 فصل چهارم: طُمأنینه [۱] ▫️بخش دوم ✨... در اول امر که زبانِ قلب گویا نشده؛ س
🌙 آداب نماز 🔹 قسمت ۱٣ 🔻 فصل پنجم: در بیان محافظت عبادت از تصرف شیطان[۱] ▫️ بخش نخست ✨یکی از مهمّات آداب قلبیه ی نماز و سایر عبادات، که از اُمّهات آداب قلبیه است و قیام به آن از عظائم امور و مشکلات دقایق است؛ محافظت آن است از تصرف شیطانی، و شاید آیه شریفه که فرماید در وصف مؤمنین: الذین علی صَلَواتِهِم یُحافِظونَ[٢] اشاره به جمیع مراتب حفظ باشد که یکی از آن مراتب، بلکه اهمّ آن، حفظ از تصرف شیطان است. 🔻و تفصیل این اجمال آن است که پیش اصحاب معرفت و ارباب قلوب، واضح است که چنانچه ابدان را غذایی است جسمانی که بدان تغذّی کنند و باید آن غذا مناسب حال و موافق نشئه ی آنها باشد تا بدان، تربیت جسمانی و نموّ نباتی دست دهد؛ همین طور قلوب و ارواح را غذایی است که هر یک به فراخور حال و مناسب نشئه ی آنها باید باشد که بدان تربیت شوند و تغذّی نمایند و نموّ معنوی و ترقّی باطنی حاصل آید. 🔻و غذای مناسب با نشئه ی ارواح؛ معارف الهیه از مبدأ مبادی وجود تا منتهی النهایه ی نظام هستی است، چنانچه در تعاریف فلسفه، اعاظم ارباب صناعت فرمودند:  "هِیَ صَيرورَهُ الانسانِ عالماً عقلياً مُضاهياً للعالم العيني فی صورتِهِ و کمالِهِ" [٣] و این اشاره است به همین تغذّی معنوی، چنانچه تغذّی قلوب؛ از فضائل نفسانیه و مناسک الهیه است... ادامه دارد ____________پ. ۱. آداب نماز، امام خمینی، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ اول؛ ص ۱٩. ٢. آنان که بر نمازهایشان محافظت دارند. (معارج/ ٣۴ و مؤمنون/٩) ٣. "فلسفه؛ گشتن انسان است به قالب جهانی عقلی(چنانکه در صورت و کمال) همانند جهان خارج گردند." ملاصدرا و اتباع او این عبارت را در تعریف فلسفه آورده اند و قید "فی صورته و کماله" را برخی بر آن افزوده اند. به کانال عشاق بقیت الله بپیوندید.👇 @oshghebaghyatollah