311.4K
سلام خدمت شما شهید مطهری در کتاب توحید در قسمت برهان نظم میفرماید : نظم دیگری داریم که ناشی از علت غایی است و معنایش این است که در معلول ، وضعی وجود دارد که حکایت میکند که در ناحیه علت انتخاب وجود داشته است ؛ یعنی این علتی که این معلول را به وجود آورده است ، در وضع و حالی قرار داشته است که می توانسته این معلول را به اشکالی دیگر به وجود بیاره ... پس ناچار در ناحیه علت باید شعور ، ادراک و اراده وجود داشته باشد ... ص ۷۲ و ۷۳ کتاب توحید. اما در قسمتی دیگه بحث جبر علیت رو مطرح می کنن که میفرماید : مادیین میگویند همین علت های فاعلی که در دنیا هست کافی است برای آنچه که در عالم واقع می شود و نتیجه جبری این علت ها ، وقوع این معلول هاست. ما این را قبول نداریم. ص ۸۲ و ۸۳ در اینجا هیچ بحث علمی و عقلی نشده که چرا جبر علیت قابل قبول نیست ؟! چرا این نظمی که ما در این عالم میبینیم همین علت ها براش کافی نیست و حتما باید دست خداوند در کار باشه ؟! خب این عقیده مادیین باید منطقی و علمی پاسخ داده بشه نه اینکه بگن ما این رو قبول نداریم ! الان من سردرگم هستم که آیا علم ثابت کرده همین علت های مشهود برای این نظم کافی هست یا نه ! بعد اینکه میگن « این علتی که این معلول را به وجود آورده در وضع و حالتی قرار داشته که می توانسته این معلول را به اشکال دیگری به وجود بیاورد » مادیین و ( احتمالا علم ) میگه امکان نداره یک علت واحد ، دو معلول متفاوت داشته باشه ! این چطوری توجیه میشه ؟! https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 💐💐💐