سلام خدمت شما
شهید مطهری در کتاب توحید در قسمت برهان نظم میفرماید :
نظم دیگری داریم که ناشی از علت غایی است و معنایش این است که در معلول ، وضعی وجود دارد که حکایت میکند که در ناحیه علت انتخاب وجود داشته است ؛ یعنی این علتی که این معلول را به وجود آورده است ، در وضع و حالی قرار داشته است که می توانسته این معلول را به اشکالی دیگر به وجود بیاره ...
پس ناچار در ناحیه علت باید شعور ، ادراک و اراده وجود داشته باشد ... ص ۷۲ و ۷۳ کتاب توحید.
اما در قسمتی دیگه بحث جبر علیت رو مطرح می کنن
که میفرماید :
مادیین میگویند همین علت های فاعلی که در دنیا هست کافی است برای آنچه که در عالم واقع می شود و نتیجه جبری این علت ها ، وقوع این معلول هاست.
ما این را قبول نداریم. ص ۸۲ و ۸۳
در اینجا هیچ بحث علمی و عقلی نشده که چرا جبر علیت قابل قبول نیست ؟!
چرا این نظمی که ما در این عالم میبینیم همین علت ها براش کافی نیست و حتما باید دست خداوند در کار باشه ؟!
خب این عقیده مادیین باید منطقی و علمی پاسخ داده بشه نه اینکه بگن ما این رو قبول نداریم !
الان من سردرگم هستم که آیا علم ثابت کرده همین علت های مشهود برای این نظم کافی هست یا نه !
بعد اینکه میگن « این علتی که این معلول را به وجود آورده در وضع و حالتی قرار داشته که می توانسته این معلول را به اشکال دیگری به وجود بیاورد » مادیین و ( احتمالا علم ) میگه امکان نداره یک علت واحد ، دو معلول متفاوت داشته باشه !
این چطوری توجیه میشه ؟!
#علت_مجبور
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
💐💐💐