❓سؤال:
سوال بعدی: چرا اوصاف ذات رو نمیشه به کتابت و قضاء حتمی خدا نسبت داد و گفت خدا علم و قدرت و حیات رو بر خود واجب کرده برخلاف صفات فعلیه مثل رحمت که صحیح است نسبت داده شود؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
وقتی می گویی که "کَتَبَ" یعنی "نوشت"؛ خب، این، "فعل" است دیگر. ذات نیست که! جدای از ذات است. وقتی می گویی "قضا" یعنی "ایجاد کرد"، "خلق کرد"؛[وقتی گفته میشود]"قضا راند"، یعنی"حتم کرد"؛ پس باید "فعل" باشد، تا شما فعلی را در خارج تعقّل نکنی، نمی توانی، کلمۂ کتابت و قضا را انتزاع بکنید. پس این می شود "صفت فعل".
امّا "علم" چه در خارج معلوم باشد چه نباشد، علم ذاتی است. "قدرت"؛ چه در خارج مقدوری باشد، چه نباشد، آن قدرت، هست[وجود درد] قدرت ذاتی است.
"حیات"؛ لازم نیست که ما در خارج اول تعقّل کنیم، بعد با تعقّل آن چیز، بخواهیم صفات حیات را، به خدا نسبت بدهیم.
اما "کتابت" اینجوری نیست؛ یک فعلی باید در خارج[باشد]، حالا 'قانون راندن' ، 'ایجاد کردن' ، 'خلق کردن' ، 'نوشتن' یا هر چیزی.
اول باید این فعل[را]در خارج، ما تعقّل کنیم، تا بتوانیم یک صفت را انتزاع بکنیم.
بنابراین صفتی مثل "صفت فعل" از "ذات" انتزاع نمی شود. از "مقام فعل" انتزاع می شود.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐