🔻
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_سوم
فطری بودن
#معرفت_الله
- معنای لغوی فطرت
- فطری بودن معرفت خداوند در قرآن کریم
- فطری بودن معرفت خداوند در روایات
#فطرت در لغت به معنای باز کردن، هویدا ساختن، شکافتن، آغاز کردن، ایجاد نمودن و آفریدن، آمده است.
#فطری بودن معرفت خدا در قرآن کریم
خدای متعال در آیات فراوانی از قرآن کریم، فطری بودن معرفتش را به صورت های مختلفی بیان می نماید:
الف: هیچ انسانی از خالق خود، پدید آورندۀ آسمانها و زمین، روزی دهندۀ موجودات و حافظ و نگهدارندۀ آنها، بیگانه نیست و همه او را می شناسند. به گونه ای که در این مورد هیچ شک و تردیدی وجود ندارد، لکن این معرفت فطری با غفلت و فراموشی منافات ندارد و چنین نیست که فردِ دارای معرفت، هیچگاه از معروف خود غافل نگردد.
ب: با مراجعه به برخی از آیات قرآن و روایات ذیل آنها روشن می شود که معرفت فطریِ خدای متعال، در این دنیا عمداً از یاد ما رفته تا به وسیلۀ انبیا مجدّداً روشن و ظاهر گردد.
نوع دیگری از فراموشی نیز وجود دارد که در برخی از آیات قرآن به آن اشاره گردیده است که پس از دعوت انبیا و روشن شدن معروف فطری، باز هم ممکن است انسان از این معروف فطریِ خویش غافل گردد. این نوع از غفلت، با ابتلای انسان به گرفتاری ها و سختی ها از بین می رود. به این معنی که در مواقع بروز سختی ها و گرفتاری ها، انسان ها از غفلت خارج گشته و همگی متوجّه خدایی می گردند که در فطرت خویش او را می شناسند، و از او برای رفع این گرفتاری یا سختی کمک می طلبند.
هر انسانی بندۀ خداست و علامت و نشانۀ خدا را از ابتدای آفرینش و به صورت تکوینی داراست. پس شرک ورزیدن نسبت به خدای متعال، انحراف از فطرت، و عبادت او همان حنیف بودن و هماهنگ شدن با فطرتی است که بشر از ابتدای خلقت با آن سرشته شده و به همین جهت هیچ تغییر و تبدیلی در آن راه ندارد.
این دین فطری که همان دین همۀ پیامبران می باشد، دین اسلام است و معنای دقیق اسلام، بندگی و تسلیم و اطاعت از خداوند متعال است.
#فطری بودن معرفت خدا در روایات
علاوه بر روایاتی که در ذیل آیات بخش قبل وارد گشته و به نوعی بیانگر فطری بودن معرفت خدا هستند، روایات دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که در درسنامه بعد، به برخی از آنها اشاره خواهیم نمود.
——————————————
[ توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ انتشارات ولایت؛ صفحه 19-21 ]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
@ostad_biabani