چون برزخ ما سوای عالم مادی است و این منظومهی کیهانی در آن جا معنی ندارد، پس نور آن هم از سنخ مادیات نخواهد بود و اگر شب و روزی هم داشته باشد از حرکت وضعی و انتقالی اجرام آسمانی ایجاد نشده است. روشنی و تاریکی برزخ منسوب به انسانهای برزخی است. به این صورتکه افراد به اندازهی ایمانشان نورانی هستند و هر چه این ایمان ضعیفتر باشد، تاریکی بیشتری بر آنها غلبه دارد. همچنانکه مدت اقامت انسانها هم در برزخ به وضعیت آنها بستگی دارد. وقتی در قیامت از انسانهای مؤمن از زمان این اقامت پرسیده میشود، پاسخ میگویند: «قَالوُا یَوماً اَو بَعضَ یَومٍ» و برای انسانهایی که تبهکارند خیلی طولانی است.
مرحوم براعتی در ادامه مباحث به موضوعاتی چون؛ اطلاع از زمان مرگ، تأخیر در زمان مرگ، راز رجعت، جایگاه شهادت، اشراط الساعه در قرآن و روایات، نفخهی صور، نامهای قیامت، ویژگیهای معاد، شاهدان قیامت، تفاوتهای قیامت و دنیا، ثبت اعمال و ویژگیهای جهنم و بهشت توجه دارد.
گردآوری: دکترحسین شهبازی (پژوهشگر ادیان و عرفان)
شماره تلفن جهت سفارش کتاب: خانم نامدار 09141004966
http://www.alwahy.ir