#مومن_واقعی_کیست
❓فرق مسلمان با مؤمن در چیست؟
🌹 ایمان سه رکن دارد:
1⃣ اقرار به زبان: اسلام
2⃣اعتقاد به قلب: ایمان
3⃣التزام عملی: ایمان کامل
اگر کسی فقط مورد اول را دارا باشد یعنی صرفا شهادتین را به زبان جاری کرد ولو اعتقاد قلبی هم نداشته باشد می شود مسلمان و احکام شخص مسلمان بر او جاری می شود.
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: «قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ في قُلُوبِكُم»(سوره مبارکه حجرات/14)
🔹 پس اگر اعتقاد وارد قلب شود می شود «ایمان» ولی اگر فقط به زبان باشد می شود «اسلام».
اگر کسی علاوه بر اقرار به زبان اعتقاد قلبی هم داشت ولی التزام عملی نداشت می شود «مؤمن فاسق».
🍃در روایت آمده است که: «عَنْ أَبِي الصَّلْتِ الْهَرَوِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ الرِّضَا ع عَنِ الْإِيمَانِ فَقَالَ ع الْإِيمَانُ عَقْدٌ بِالْقَلْبِ وَ لَفْظٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْجَوَارِحِ لَا يَكُونُ الْإِيمَانُ إِلَّا هَكَذَا.» (عیون اخبار الرضا علیه السلام/ج1، ص 227).
🔹در روایتی دیگر آمده است که: «عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ.» (خصال/ج1، ص 178)
🔸در روایات ما و در حقیقت به پیروان اهل بیت (ع) «مؤمن» گفته می شود؛ چون حقیقت این است که اگر کسی بخواهد واقعا اسلام را بدون کم و کاست بپذیرد باید تمام آن چه پیامبر ص آورده است را بپذیرد که یکی از این موارد جانشینی حضرت علی ع است.
🔰 نشانه های ظاهری مؤمن حقیقی در روایتی منسوب به امام حسن عسکری (ع) آمده است که ایشان می فرماید: «رُوِيَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيِّ ع أَنَّهُ قَالَ عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ.» (عیون اخبار الرضا علیه السلام/ج1، ص 227) یعنی مؤمن پنج علامت دارد: در شبانه روز پنجاه و یک رکعت نماز می خواند، زیارت اربعین به جای می آورد، انگشتر در دست راست می کند، هنگام سجده پیشانی بر خاک می گذارد و بسم الله الرحمن الرحیم را در نماز بلند می گوید.
✳️ روایاتی داریم که بیان می کنند اگر کسی فلان گناه را کرد مؤمن نیست. برای نمونه در روایت آمده است: «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَكِيمٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ ع الْكَبَائِرُ تُخْرِجُ مِنَ الْإِيمَانِ فَقَالَ نَعَمْ وَ مَا دُونَ الْكَبَائِرِ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا يَزْنِي الزَّانِي وَ هُوَ مُؤْمِنٌ وَ لَا يَسْرِقُ السَّارِقُ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ.» (کافی/ج2، ص 285).
در روایت دیگری آمده است: «عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع لَا يَجِدُ عَبْدٌ طَعْمَ الْإِيمَانِ حَتَّى يَتْرُكَ الْكَذِبَ هَزْلَهُ وَ جِدَّهُ.» (کافی/ج2، ص 340).
♻️ حالا اگر کسی مؤمن هم بود و دروغ هم گفت دو حالت می شود برایش متصور شد:
آن زمانی که دروغ می گوید ایمان ندارد و بعد از آن دوباره به ایمان بازمی گردد.
ایمان کامل ندارد یعنی مؤمن فاسق است.
📚 بیانات استاد محمدی شاهرودی
پرسمان اعتقادی
#استادمحمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️
http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520