استاد زاهدی
🔰جلسه ۲۰۶ دوره آموزشی نظام‌شناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه صابره(س) برگزار شد ۹۷/۵/۲۵
📝اهم عناوین مطرح شده در سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۲۰۶ دورۀ آموزشی نظام‌شناسی (۲۵ مرداد ۹۷) در یک نگاه: 💠بحث اصلی: چگونگی رویش فلسفه، اهداف و برنامه‌های تربیتی بر اساس مبانی انسان‌شناسی اسلامی (قسمت دوم) ✅الف: نتایج تربیتیِ قدرت تسلط شیطان بر انسان 📖تدبر در آیه ۸۲ سوره ص↶ «قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ» 🔸️نتیجه۱: شیطان محدودیت‌های جسمانیت انسان را می‌دانست و با خاطرجمعی گفت که انسان‌ها را گمراه می‌کند 🔸️نتیجه۲: صورت ظاهری و دنیاییِ هر شیء، واقعیات است که می‌تواند اسیر شیطان شود 📖تدبر در آیه۸۳ سوره ص↶ «إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ» 🔸️نتیجه: دست شیطان به بندگان خدا و هر کس که متصل به فیض حضرت حق باشد و حقایق امور را بفهمد، نمی‌رسد 📖تدبر در آیه ۸۳ سوره یاسین↶ «فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْء» 🔸️نتیجه۱: هر شیئی، یک ملکوت دارد 🔸️نتیجه۲: ملکوت انسان (حقیقتِ وجود ما) در دست خداست، لذا شیطان نمی‌تواند به شأن ملکوتی انسان و حقیقتِ اشیاء، دست پیدا کند 📖تدبر در آیه ۷۶ سوره نساء↶ «إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا» 🔸️نتیجه۱: یعنی کید شیطان در مقابل ملکوت و حقیقتِ اعمال بسیار ضعیف است 🔸️نتیجه۲: زور شیطان فقط به توانایی‌های دنیایی ما مثل ثروت، ریاست و جسم نحیف ما می‌رسد 📖تدبر در حدیث سِلسلةُ الذّهب امام رضا(ع)↶ «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا الله حِصنی، فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی، بِشَرطِها و شُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها» (امالی شیخ صدوق) 🔸️نتیجه: اگر در قلعه خدا باشی و دستورات اهل‌البیت علیهم‌السلام را اطاعت کنی، دیگر دست شیطان به تو نمی‌رسد 👆👆👆👆👆👆👆 📝هدف استخراج شده از آیات و روایت فوق: 🔹️در تعلیم و تربیت دبستان و دبیرستان، دانشگاه‌ها، خانواده، جامعه از کودک تا پیر، باید توجه به جسمانیت را کم کرده و به توجه به ملکوت اشیاء و حقیقت اشیاء سوق پیدا کنیم. 🔹️اگر همه‌، توجه به ملکوت اشیاء را در جامعه یاد بگیرند، شیطان نمی‌تواند کار کند. ✅ب: نتایج تربیتیِ فریب حضرت آدم و حوّا توسط شیطان 📖تدبر در آیه ۳۵ سوره بقره↶ «وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَ کُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونا مِنَ الظَّالِمينَ» 🔸️نتیجه: نباید به منطقه ممنوعه یا به عصیان خدا نزدیک شد 📖تدبر در آیه ۱۲۰ سوره طاها↶ «فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَىٰ شَجَرَةِ الْخُلْدِ» 🔸️نتیجه۱: شیطان از طریق دعوت به کارهای خوب نیز انسان‌ها را فریب می‌دهد 🔸️نتیجه۲: آن درخت، واقعاََ درخت جاودانگی بود اما شیطان، آدم و حوا را برای نزدیک شدن به آن، بر خلاف اذن خدا سوق داد 🔸️نتیجه۳: اگر خدا اجازه ندهد، همین درخت جاودانگی نیز عامل بیچارگی خواهد شد 👆👆👆👆👆👆👆 📝هدف استخراج شده از آیات فوق: 🔹️بچه‌ها، خانواده، جامعه و مردم را در بهشت قرب حفظ کنید و اجازه ندهید به منطقه ممنوعه و شجره عصیان نزدیک شوند. 🔹️مدرسه‌، دانشگاه، خانواده، حوزه علمیه و جامعه‌ای خوب است که افراد را با شجره عصیان (یعنی سرکشی و گناه و خلاف حرف خدا) آشنا نکند. 🔹️انقلاب اسلامی به منزله بهشت قرب است و مدیرانی که فساد، دزدی و خیانت می‌کنند، به منزله نزدیک شدن به شجره ممنوعه است. 💠بحث فرعی۱: حضرت روح 📖تدبر در آیه ۳۸ سوره نبأ↶ «يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا ۖ لَّا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَٰنُ وَقَالَ صَوَابًا» 🔸️نتیجه۱: حقیقتِ تمام عالم از حضرت روح که به اذن خدا زنده است، جان و حیات می‌گیرد 🔸️نتیجه۲: حضرت روح، فرشته عظمای خداوند است که عالم هستی را مدیریت می کند 🔸️نتیجه۳: حضرت روح به حقیقتِ اعمال نگاه می‌کند (نه ظاهر اعمال) و بر اساس آن، جایزه می‌دهد یا تنبیه می‌کند 💠بحث فرعی۲: ضرورت فراگیری «حیا» در جامعه و رسانه‌ها و توجه به آن در تعلیم و تربیت مدارس و دانشگاه‌ها و حوزه‌ها 🎙صوت کامل سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۲۰۶ نظام‌شناسی ۹۷/۵/۲۵ 👇 http://sabereh.ir/goftar/sotkamel/nezam/s1183 📽 لینک فیلم کامل جلسه ۲۰۶ در سایت صابره🌐 http://sabereh.ir/tasvir/f1053 🔰کانال استاد زاهدی: نظریات راهبردی اسلام در زمینه های تعلیم و تربیت، نظام ‌شناسی، شرح زیارت عاشورا، اسلامی کردن علوم و... ➡️ @OstadZahedi