سلام حکم میکرو بیلدینک ابرو و اب نزدن به صورت از نظر رهبری چیست ایا تیمم در چنبن مواردی اشکال نداره. ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام اگر تتو و زیر پوست باشد اشکال ندارد ولی اگر زینت باشد باید از نامحرم پوشانده شود .......؟. پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی: در هر حال براى وضو و غسل اشکالى ندارد، زیرا چیزى نیست که روى پوست را بپوشاند. و اگر روی پوست باشد، باید در صورت امکان به هنگام غسل و وضو برطرف گردد. پاسخ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای : در صورتی که آب برای پوست ضرر نداشته باشد، باید برای وضو مانع برطرف شده و وضو بگیرید. فی نفسه اشکال ندارد ولی اگر عرفا زینت محسوب شود، باید از نامحرم بپوشانند و اگر هاشور در زیر پوست باشد ضرری به صحت وضو و غسل نمی زند. پاسخ حضرت آیت الله سیستانی: جایز نیست کاری کنید که مجبور به تیمم شوید بلکه باید در ایام عادت ماهیانه انجام بدهید که مشکلی از این جهت پیش نیاید. پاسخ حضرت آیت الله شبیری زنجانی: فرض سوال مجوز هیج یک از امور مذکور نیست و فرد مذکور باید وضوی عادی بگیرد. اگر زیر پوست انجام شود و مانع رسیدن آب به اعضاء نباشد، جایز است، امّا اگر مستلزم حرامی شود مثلا شخص عاجز از وضو یا غسل کامل شود، جایز نیست. پاسخ آیت الله وحید سیستانی: انجام این کار هم برای آرایشگر و هم برای آن خانم حرام است مگر اینکه زیر پوست باشد و در ایام عادت ماهانه که مکلف به نماز نیست انجام دهد به طوری که از زمان پاک شدن از عادت بتواند وضو و غسل را به طور عادی انجام دهد و اگر شخصی این کار را انجام داد واجب است عباداتش را انجام دهد و بنابر احتیاط واجب هم وضوی جبیره نماید هم تیمم و بعد از خوب شدن محل، بنابر احتیاط واجب قضاء عبادات را به جا آورد پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی: هاشور کردن ابرو مجوز شرعی برای وضوی جبیره یا تیمم حساب نمی شود. خانم ها می توانند در ایام عادت ماهیانه که نماز به ایشان واجب نیست این کار را انجام دهند. در ضمن اگر با هاشور کردن جرمی روی پوست قرار می گیرد بر این اساس وضو با وجود آن جرم باطل است جمع بندی نظرات مراجع عظام تقلید درباره تیمم و وضوی جبیره پس از انجام میکرو ابرو و اعمال مشابه آن: «اکثر علما و مراجع در اینکه میکرو و اعمال نظیر آن، مانعی برای غسل و وضو ایجاد نمی کنند اتفاق نظر دارند، یعنی چنانچه آب برای زخم ناشی از این اعمال، ضرری نداشته باشد، باید وضو و غسل را به سیاق گذشته انجام دهد. در صورت ضرر داشتن آب برای محل مورد نظر، این کار را در ایام عادت ماهیانه انجام دهند.» نتیجه گیری اعمالی مثل تتو، هاشور، فیبروز و میکرو ابرو که برای زیبایی چهره انجام می شوند، تا جایی مجاز شمرده شده اند که مانع ادای صحیح فرایض نباشند. چرا که از نظر دین مبین اسلام، هر چیزی در جای خود نیکوست. بنابراین تلاش برای رسیدن به زیبایی نباید به حدّی باشد که ارتباط معنویِ زیبا و شایسته را با خدا تعطیل و یا کمرنگ کند و باعث بروز نقصان در بندگی و ادای تکالیف شرعی شود. به گونه ای که مثلاً یک شخص با ایمان به خاطر عمل زیبائی بینی و تتو یا میکرو ابرو و یا زیباییِ گونه ، تا مدتها نتواند وضو بگیرد و غسل نماید و به این ترتیب دین و ارتباطش با خدا به سستی و ضعف کشانده شود و آسیب ببیند! این امر که انسان بخواهد به خاطر زیبا تر شدن، کاری کند که پس از آن مجبور شود نمازهای خود را با وضوی جبیره بخواند و یا تیمم نماید، نباید مطلوب باشد، زیرا ممکن است ارتباط انسان با خداوند را به حاشیه ببرد و توجه به ظواهر جای توجه به آخرت را بگیرد. 🅿️ @p_ahkaam