سوال ۷
❓متن پیام:
حكمت نواقص جسمانى و ذهنى افراد از نظر اسلام چيست؟
✅ پاسخ:
۱- از خداوند حكيم كار لغو، عبث و باطل سر نمى زند.
در مورد وجود مشكلات جسمى و ذهنى نيز مى گوييم كه هيچكدام از آنها لغو نبوده و داراى فايده است.
از جمله اينكه :
۱- اينگونه مشكلات مايه امتحان و ازمايش فرد و اطرافيان است
۲- در صورت صبر بوسيله همين مشكلات مىتوان به پاداش و مقامات عالى رسيد.
۳- اينگونه مشكلات مىتوانند باعث كفاره گناهان شده و در نتيجه فرد با سبكبالى از اين دنيا برود.
۴- مشكلات جسمى باعث فراهم شدن زمينه شكرگزارى در فرد و اطرافيان مى شود.
۵- گاهى اوقات همين مشكلات جسمى انسان را به ياد خدا انداخته و باعث مىشود با دعا و انابه به او تقرّب يابد. و…..
با وجود اين همه فايده براحتى مى توان اذعان كرد كه وجود مشكلات جسمى و ذهنى لغو نبوده و داراى حكمت خاص خود هستند.
البته اگر بخواهيم با زاويه بهتر و دقيقتر نگاه كنيم اينگونه مشكلات در بسيارى از موارد ازآنجايى كه مايه خير بيشتر هستند، نوعى نعمت محسوب مى شوند نه نقمت.
اين مساله را حضرت امام على عليه السلام در عبارتى كاملتر و دقيقتر بيان مىكنند:
«مَا خَيْرٌ بِخَيْرٍ بَعْدَهُ النَّارُ وَ مَا شَرٌّ بِشَرٍّ بَعْدَهُ الْجَنَّهُ وَ كُلُّ نَعِيمٍ دُونَ الْجَنَّهِ فَهُوَ مَحْقُورٌ وَ كُلُّ بَلَاءٍ دُونَ النَّارِ عَافِيَه »
خيرى كه در پى آن آتش باشد، خير نخواهد بود، و شرّى كه در پى آن بهشت است شرّ نخواهد بود، و هر نعمتى بىبهشت ناچيز است، و هر بلايى بىجهنّم، عافيّت است. (نهج البلاغه، ترجمه دشتى، ص ۷۲۳)
۲- اين نكته را نيز فراموش نكنيم كه خداوند جهان را بر اساس جريان سبب و مسبّب آفريده است و در بسيارى از موارد اين خود انسان است كه با فراهم اوردن اسباب شر، مشكلات جسمى و ذهنى را برا ى خود يا فرزندانشان بوجود مى آورند. البته ممكن است است كسى بگويد جرم فرزندان چيست؟ كه بدون اختيار دچار مشكلات و معلوليتهايى مىشوند در اين زمينه نيز مى گوييم كه اولا در حق انها ظلم شده است و ظالم (اگر كارش عمدى باشد به تناسب خود) جزايش را دريافت مىكند ثانيا خداوند متعال به نحو بهتر اين مشكلات و معلوليتهاى فرزندان را در آخرت جبران مىنمايد.
📚
منبع و مطالعهی بیشتر
💡
@p_eteghaadi