🔸ادامه 👇 👌مرگ انتقال از اين جهان به جهان ديگر مى‏ باشد، يعنى همانگونه كه انتقال انسان از عالم جنين به جهان دنيا توأم با درد و رنج فراوان است، انتقال به جهان ديگر نيز طبعا چنين خواهد بود. ❕از روايات استفاده مى‏ شود كه حتّى انبياء و مردان خدا كه نه دلبستگى به دنيا داشتند، و نه وحشتى از آينده، و به همين دليل از آرامش خاصى در اين لحظه برخوردار بودند از مشكلات و شدائد اين لحظه انتقالى بى‏ نصيب نبودند، چنانكه در حالات پيامبر مى‏ خوانيم كه در واپسين لحظات عمر مباركش دست در ظرف آبى مى ‏كرد و به صورت مى كشيد وَلا الهَ الّا اللَّه مى ‏گفت، و مى‏ فرمود ؛ «مرگ سكرات و شدائدى دارد» 📚تفسیر روح البیان ج 9 ص 118 👌و یا در نقل دیگری آمده است ؛ « عیسی بن مریم به سوی قبر یحیی بن زکریا رفت و از خداوند خواست تا او را زنده کند ، خداوند هم یحیی را زنده کرد ، و از قبر خارج شد و به عیسی گفت از من چه می خواهی ، گفت می خواهم با من انس بگیری چنان که در گذشته دنیا مانوسم بودی ، یحیی گفت هنوز حرارت مرگ در من خاموش نشده است و تو می خواهی باز مرا به دنیا و حرارت مرگ بازگردانی » 📚الکافی ج 5 ص 640 ❕ امام رضا عليه السلام فرمود ؛ « نامأنوس ‏ترين زمان براى اين آفريده (انسان)، سه زمان است: روزى كه متولّد مى ‏شود و از رحِم مادرش بيرون مى ‏آيد و دنيا را مى‏ بیند. و روزى كه‏ مى‏ ميرد و آخرت و اهل آخرت را مى‏ بيند. و روزى كه برانگيخته مى‏ شود و مقرراتى را مى‏ بيند كه در سراى دنيا نديده است » 📚عيون أخبار الرِّضا عليه السلام ج 1 ص 257 👌پیامبر گرامی می فرمود ؛ « مشاهده ملك الموت سخت‏ تر از هزار ضربه شمشير است. سوگند به آنكه جانم در دست اوست، جان هيچ بنده ‏اى از دنيا نرود مگر اينكه يكايك رگ‏هاى او درد كشند.» 📚میزان الحکمه ج 11 ص 124 👌و فرمود ؛ « آسانترين مردن، به منزله خارى است كه در ميان پشم باشد. آيا خار از پشم بيرون مى‏ آيد بدون آنكه مقدارى پشم با آن باشد » 📚همان مدرک 👌بنابراین نمی توان تصویری از مرگ ارائه داد که هیچ گونه درد و رنج و سختی در آن نباشد . 4⃣به نظر می رسد اکثر کسانی که در برنامه مذکور حاضر می شوند ، مرگ را درک نکرده اند ، بلکه تجربه هایی نزدیک به مرگ داشته اند و در آن هنگام که حالت خواب و بیهوشی آنها را در برگرفته بوده است ، ارواحشان عوالمی را مشاهده کرده که پس از بهبودی گمان بر آن برده اند که آن عوالم را پس از مرگ تجربه کرده اند . 👌خداوند می فرماید ؛ « خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض مى ‏كند، و ارواحى را كه نمرده ‏اند نيز به هنگام" خواب" مى ‏گيرد، سپس ارواح كسانى را كه فرمان مرگ آنها را صادر كرده نگه ميدارد، و ارواح ديگرى را (كه بايد زنده بمانند) باز مى ‏گرداند تا سرآمد معينى، در اين امر نشانه‏ هاى روشنى است براى كسانى كه تفكر مى‏ كنند. » ( زمر 42) ❕از این آیه استفاده می شود که انسان تركيبى است از روح و جسم، روح گوهرى است غير مادى كه ارتباط آن با جسم مايه نور و حيات آن است و به هنگام مرگ خداوند اين رابطه را قطع مى ‏كند، و روح را به عالم ارواح مى‏ برد و به هنگام خواب نيز اين روح را مى‏ گيرد، اما نه آن چنان كه رابطه به كلى قطع شود، بنا بر اين روح نسبت به بدن داراى سه حالت است ؛ ❕ارتباط تام (حالت حيات و بيدارى) ارتباط ناقص (حالت خواب) قطع ارتباط به طور كامل (حالت مرگ). و خواب چهره ضعيفى از" مرگ" است، و" مرگ" نمونه كاملى از" خواب و بعضى از ارواح هنگامى كه در عالم خواب رابطه آنها با جسم ضعيف‏ مى‏ شود گاه به قطع كامل اين ارتباط مى ‏انجامد به طورى كه صاحبان آنها هرگز بيدار نمى‏ شوند، و اما ارواح ديگر در حال خواب و بيدارى در نوسانند تا فرمان الهى فرا رسد. 📚تفسیر نمونه ج 19 ص 478 ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « هر كس مى ‏خوابد نفس او به آسمان صعود مى ‏كند و روح در بدنش مى ‏ماند، و در ميان اين دو ارتباطى همچون پرتو آفتاب است، هر گاه خداوند فرمان قبض روح آدمى را صادر كند" روح" دعوت نفس را اجابت مى ‏كند، و به سوى او پرواز مى‏ نمايد، و هنگامى كه خداوند اجازه بازگشت روح را دهد" نفس" دعوت" روح" را اجابت مى‏كند و به تن باز مى‏ گردد » 📚بحار الانوار ج 58 ص 27 👌به نظر می رسد که افراد مذکور گرفتار خواب عمیقی بوده اند که ارتباط روح با جسم ضعیف شده بوده به نحوی که حتی از نظر پزشکان هم مثلا آنان مرده محسوب می شده اند ، اما هنوز این ارتباط به نحو کامل قطع نشده بوده تا آنان حقیقتا بمیرند و روح آنان عوالم و حالاتی را مشاهده کرده که پس از بهبودی گمان کرده اند که آن حالات را در هنگامه مرگ مشاهده کرده در حالی که این مشاهده در هنگام خواب عمیق نزدیک به مرگ بوده است ، نه خود مرگ . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁