صفحات تاریخ شاهد صحنه‌هایی از مدعیان دروغگو و متنبیان غیر صادق است، گروهی که با هدف حکومت بر مردم از سادگی و کشش فطری بشر به سوی مبدأ و معاد و سوء استفاده نموده و با خدعه و تزویر خود را پیامبران الهی معرفی کرده‌اند. برای تشخیص پیامبران واقعی از مدعیان قلابی، راه‌ها ونشانه‌هایی وجود دارد، یکی از راه‌ها این است که مدّعی نبوت دارای معجزه باشد، یعنی دست به کار خارق العاده‌ای بزند که نوع بشر حتی نوابغ جهان، قدرت مبارزه با آن را نداشته باشند. آیا پیامبر اسلام – صلی الله علیه و سلم- غیر از قرآن معجزه دیگری داشته است؟ برای نخستین بار این موضوع از جانب مسیحیان عنوان شده است، آنان به منظور پایین آوردن مقام و عظمت پیامبر اکرم – صلی الله علیه و سلم – مدعی شدند که پیامبر اسلام معجزه‌ای جز قرآن نداشت و تنها با قرآن تحدی می‌کرد، و هر موقع از او معجزه‌ای می‌خواستند به کتاب خود اشاره می‌نمود. با توجه به این که پیامبر اسلام – صلی الله علیه و سلم- خود را افضل پیامبران و خاتم آن‌ها معرفی کرده است، آیا لازمه افضل بودن او این نیست که باید همان معجزات و یا کامل‌تر از آن‌ها را دارا باشد؟ زیرا صحیح نیست که یک فرد خود را برتر از دیگران بداند، ولی در برخی از صفات کمال از آنها کمتر باشد. معجزات پیامبر اکرم – صلی الله علیه و سلم- از دیدگاه قرآن: 1. شقّ القمر: خداوند متعال در این باره می فرماید: «اقْتَرَبَتِ السَّاعَهُ وَ انْشَقَّ الْقَمَروَ إِنْ یَرَوْا آیَهً یُعْرِضُوا وَ یَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِر: قیامت نزدیک شد و ماه از هم شکافت. و هر گاه نشانه و معجزه ای را ببینند روی گردانده، و می گویند: این سحری مستمر است»[1] مفسران اسلامی مانند: زمخشری در کتاب کشاف، طبرسی در مجمع البیان [2] و فخر رازی در مفاتیح الغیب و در ذیل آیه 1 و 2 سوره قمر می‌نویسد: مشرکان قریش خدمت پیامبر رسیدند و از او درخواست کردند که برای اثبات نبوت و رسالت خود ماه را دو نیم کند، حضرتش فرمود: اگر چنین کنم ایمان می‌آورید؟ همگی گفتند: آری! پیامبر از خدا درخواست کرد که مورد درخواست آنان را عطا کند، آن‌گاه با انگشت خود اشاره کرد و ماه دو نیم شد و فرمود: شاهد باشید.[3] 2- معراج: سیر پیامبر گرامی در نیمه شب از مسجد الحرام تا مسجد الاقصی بدون وسایل امروزی سیر اعجازی بود و از توانایی بشر بیرون بود. خود قرآن این اعجاز را برای پیامبر ثابت می‌نماید[4] و از آن در سوره‌ نجم سرسختانه دفاع می‌کند[5]. 3. مباهله با اهل باطل: موضوع مباهله پیامبر با مسیحیان نجران مطلبی است که قرآن در سوره آل‌عمران[6] متذکر شده است. نصارای نجران که آماده مباهله شدند وضع پیامبر و نحوه حضور او در میدان مباهله، آنان را از ورود به مباهله منصرف ساخت نه تنها آنان حاضر نشدند بلکه تا پیامبر زنده بود کسی حاضر به مباهله نگردید. 4. مشرکان معجزات او را می‌دیدند، اما سحر می‌خواندند: برخی از آیات قرآن گواهی می‌دهد که مشرکان و بت‌پرستان هر موقع از پیامبر آیه و معجزه‌ای می‌دیدند، آن را جادو می‌خواندند،[7] مفسران اسلامی آیه 14 و 15 سوره صافات را گواه بر آن می‌گیرند که پیامبر گرامی علاوه بر قرآن معجزه دیگری نیز داشته است. 5. پیامبر اکرم- صلی لله علیه و سلم- دارای بینات بود: آیه 86 آل‌عمران حاکی از آن است که پیامبر دارای بینات بود . مقصود از آن معجزات است: «و شهدوا ان الرسول حق و جائهم البینات». بینات معنای وسیعی دارد که یکی از مصادیق آن همان معجزه‌ است و از آن جا که از لفظ بینه در آیات زیادی خصوص معجزه ارائه شده است، بنابراین لفظ بینه شامل معجزات پیامبر اکرم نیز می شود. برای نمونه به یکی از مواردی که در آن از معجزه به «بینه» تعبیر شده است، بسنده می‌کنیم. آیه 73 سوره اعراف که می‌فرماید: « قَدْ جَاءَتْکُمْ بَیِّنَهٌ مِنْ رَبِّکُمْ هَذِهِ نَاقَهُ اللَّهِ…» حضرت صالح – علیه السلام- می‌فرماید: «برای شما از جانب خداوند معجزه‌ای آوردم که همین شتر مادّه می‌باشد.»