3- اجماع علماء و راویان شیعه: تولد امام مهدی (علیه‌السلام) مورد اجماع علمای شیعه بوده و از ضروریات مذهب به شمار می‌آید. 4- اعتراف جمع کثیری از علمای اهل سنت: مرحوم (شیخ نجم الدین عسکری) در کتاب «المهدی الموعود المنتظر عند اهل السنه» نام چهل تن از علما و دانشمندان اهل سنت را آورده است که همگی آنان در کتابهای خویش با ایمان به روایات رسیده از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به ولادت حضرت مهدی (علیه‌السلام) اعتراف نموده‌اند. همانگونه که آیت الله صافی نیز در «منتخب الاثر» نام و نشان گروه دیگری از آنان را آورده است که شمارشان از 26 نفر می‌گذرد و همگی به ولادت دوازدهمین امام تصریح می‌کنند4.5 از کسان دیگری که در این زمینه، بررسی مفصل کرده، ثامر عمیدی است که نام 128 نفر از علما و بزرگان اهل سنت را آورده که در کتابهای خود به ولادت حضرت ولی عصر (علیه‌السلام) تصریح کرده‌اند6. 6- عقیقه: یکی از تدبیرهای امام حسن عسگری برای اطلاع رسانی به شیعیان بحث عقیقه بود؛ این کار را به چند صورت انجام دادند: الف- از طریق اصحاب خاص: ابو جعفر عمری می‌گوید: هنگامی که امام زمان (علیه‌السلام) متولد شد پدرش امام حسن عسگری (علیه‌السلام) ابو عمرو را احضار کرد و به او فرمود: ده هزار رطل نان و ده هزار رطل گوشت بخر و میان بنی هاشم تقسیم کن و فلان تعداد گوسفند هم برای آن حضرت عقیقه نما7. ب- حضرت برای برخی از دوستان خویش گوسفند ذبح شده می‌فرستاد و می‌فرمود: این عقیقه فرزندم مهدی (علیه‌السلام) است.8 ابراهیم یکی از اصحاب امام حسن عسگری (علیه‌السلام) می‌گوید: مولایم امام حسن عسگری (علیه‌السلام) برای من نامه‌ای به همراه چهار رأس قوچ فرستاد؛ در نامه نوشته بود: «بسم الله الرحمن الرحیم. این چهار قوچ را برای فرزندم عقیقه کن و خودت و هرکسی از شیعیانم که یافتی از آن بخورید که گوارایتان باد9. ج- امام عسگری (علیه‌السلام) به برخی از شیعیان قم پیام دادند که برای فرزندش عقیقه کنند10. آن حضرت با تدبیر خود میلاد امام عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را به گونه‌ای به اطلاع شیعیان رساندند تا هم در پیروی از امام معصوم، سردرگم نشوند و هم دشمنان از این مسأله باخبر نگردند. 7- نماز خواندن حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) بر بدن مطهر پدر بزرگوارشان: بعد از شهادت و انجام امور غسل و کفن پیکر مطهرشان، خادم حضرت، «عقید» به قصد با خبر کردن جعفر بن علی از منزل خارج شد تا او را برای اقامه نماز بر پیکر امام حسن عسکری(علیه‌السلام) آگاه سازد. هنگامی که وارد خانه شدند، دیدند حسن بن علی(علیه‌السلام) کفن شده، در تابوت قرار گرفته است و هنگامی که جعفر بن علی خواست آماده اقامه نماز شود، کودکی گندمگون و با مو‌های مجعد جلوی او را گرفت و گفت:‌ ای عمو، من برای نماز خواندن بر پدرم سزاوارترم. جعفر در حالی که چهره‌اش عبوس و زرد شده بود، پا پس نهاد و پسر بچه جلو آمده و بر او نماز خواند.11 نتیجه: از آنچه بیان شد می‌توان شواهد کلی تولد حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را به شرح زیر نام برد: 1- نقل از لسان حکیمه خاتون 2- نقل از زبان نزدیکترین افراد به امام حسن عسگری(علیه‌السلام) 3- نقل متواتر راویان و مورخان شیعه 4- اجماع علماء شیعه 5- اعتراف جمع کثیری از علماء اهل سنت 6- عقیقه حضرت 7- نماز امام مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) بر بدن مطهر پدر بزرگوارشان 1- ابن بابویه (شیخ صدوق)، محمد، (1395ق) اکمال الدین و تمام النعمه، تصحیح علی اکبر غفاری، تهران: اسلامیه. 2- صافی، لطف الله، (1380) منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر (علیه‌السلام)، قم: وحدت نشر عالمی. 3- عمیدی، ثامرهاشم حبیب ( 1425ق) المهدی المنتظرفی الفکر الاسلامی، قم: مرکز رساله. 4- مجلسی، محمد باقر (1403) بحارالانوار، بیروت: دار احیاالتراث العربی. 5- یزدی حائری، علی بن زین العابدین(1422) الزام الناصب فی اثبات الحجه الغائب(علیه‌السلام)، بیروت: مؤسسه الاعلمی للمطبوعات. منبع http://www.pasokhbesoalat.ir/ 🔰 @p_eteghadi 🔰