▫️ادامه 👇👇👇
❕در روایتی تفسیر باطنی نیز برای " ذبح عظیم " شده و آن تعبیر ناظر به امام حسین علیه السلام دانسته شده است .
❕راوی می گوید :
"از امام رضا عليه السلام شنيدم كه مىفرمود: «وقتى خداوندت به ابراهيم عليه السلام دستور داد كه به جاى اسماعيل، قوچى را كه خداوند برايش فرستاده، سر ببُرد، ابراهيم آرزو كرد كه كاش پسرش اسماعيل را با دست خود، سر مىبريد و مأمور نشده بود كه آن قوچ را به جاى پسرش سر ببرد تا به دلش چيزى باز گردد كه به دل پدرى كه عزيزترين فرزندش را با دست خود سر مىبرد، باز مىگردد و با آن، استحقاق بالاترين درجه ثواب بر مصيبت را پيدا كند.
خداوندت به او وحى كرد كه: اى ابراهيم! محبوبترين بندهام در نزد تو كيست؟ گفت: پروردگارم! نزد من، آفريدهاى محبوبتر از حبيبت محمّد صلى الله عليه و آله نيافريدهاى.
خداوند متعال به او وحى كرد: آيا او نزد تو محبوبتر است، يا خودت؟ گفت: او، نزد من، از خودم محبوبتر است.
فرمود: فرزند او، پيش تو محبوبتر است، يا فرزند خودت؟
گفت: او. فرمود: سر بريده شدن فرزند او از سرِ ستم به دست دشمنانش، برايت دردناكتر است، يا سر بريده شدن فرزندت به دست خودت و در راه طاعت من؟
گفت: پروردگارا! سر بريده شدن فرزند او به دست دشمنانش، برايم دردآورتر است.
❕فرمود: اى ابراهيم! گروهى كه خود را امّت محمّد مىپندارند، پسرش حسين را پس از او، از سرِ ستم و دشمنى مىكشند، همان گونه كه قوچ را سر مىبرند و با اين، گرفتار خشم من مىشوند.
👈ابراهيم عليه السلام، به خاطر آن، بىتابى كرد و قلبش به درد آمد و شروع به گريستن كرد.👉
❕خداوند، وحى فرستاد كه: اى ابراهيم! من بىتابىات را بر پسرت اسماعيل اگر او را با دست خود، سر مىبريدى، با بىتابىات بر حسين و كشته شدنش، جايگزين كردم و بالاترين درجه دريافت كنندگان ثواب بر مصيبتها را براى تو مقرّر نمودم. اين، همان سخن خداوندت است كه: «و او (اسماعيل) را با قربانى بزرگى، باز رهانيديم» " " ... فَأَوحَى اللّهُ عز و جل: يا إبراهيمُ! قَد فَدَيتُ جَزَعَكَ عَلَى ابنِكَ إسماعيلَ، لَو ذَبحتَهُ بِيَدِكَ بِجَزَعِكَ عَلَى الحُسَينِ وقَتلِهِ، و أوجَبتُ لَكَ أرفَعَ دَرَجاتِ أهلِ الثَّوابِ عَلَى المَصائِبِ، وذلِكَ قَولُ اللّهِ عَزَّ وجَلَّ: «وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ» "
📚الخصال یک جلدی ص 58 ح 79، عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج 1 ص 209 ح 1، تأويل الآيات الظاهرة: ج 2 ص 497 ح 12
❕علامه مجلسی در مورد این تفسیر باطنی می نویسد :
"چون حسین علیه السلام از فرزندان اسماعیل بوده، بنابراین اگر اسماعیل ذبح میشد، پیامبر به وجود نمی آمد و همین طور سایر ائمه و پیامبران علیهم السلام که از نسل اسماعیل بودند. به همین سبب در عوض ذبح اسماعیل، ذبح یکی از فرزندان او که حسین باشد قرار داده شد، گویا که حسین علیه السلام در عوض ذبح همه آنها کشته شد و یک جزء به جای کل ذبح شد " " لما كان من أولاد إسماعيل فلو كان ذبح إسماعيل لم يوجد نبينا و كذا سائر الأئمة و سائر الأنبياء ع من ولد إسماعيل ع فإذا عوض من ذبح إسماعيل بذبح واحد من أسباطه و أولاده و هو الحسين ع فكأنه عوض عن ذبح الكل و عدم وجودهم بالكلية بذبح واحد من الأجزاء بخصوصه "
📚بحار الأنوار ، ج44، ص: 226
🔰
@p_eteghadi 🔰