▫️ادامه 👇
❕در مورد این روایت دو توضیح بیان شده است :
🔸١ _ این روایت و نمازی که امام کاظم علیه السلام در مقابل مردم خوانده است , در مکه و مسجد الحرام بوده است که در این مکان نیازی نبوده که امام کاظم علیه السلام حائلی بین خود و مردم بگذارد و با توجه به حضور قلب وافر امام کاظم علیه السلام در نماز , ایشان تماما غرق توجه به خداوند بوده است , چنان که در روایت دیگری تصریح شده است که مشابه این جریان در مکه و مسجد الحرام برای امام کاظم ع اتفاق افتاده است .
❕ابن ابی عُمَیر گفت:
" سفیان ثوری حضرت موسی بن جعفر علیه السلام را که نوجوان بود دید در حالی که ایشان نماز میخواند و مردم از مقابلش عبور میکردند. به ایشان گفت: مردم در حال طوافند و از مقابلت عبور میکنند! فرمود: آن کس که برایش نماز میخوانم، از اینها به من نزدیک تر است. " "...ُ إِنَّ النَّاسَ يَمُرُّونَ بِكَ وَ هُمْ فِي الطَّوَافِ فَقَالَ ع الَّذِي أُصَلِّي لَهُ أَقْرَبُ إِلَيَّ مِنْ هَؤُلَاءِ. "
📚توحید صدوق ص ١٨٠
👌توضیح اول که مورد بیان ما قرار گرفت , توسط محدث بزرگوار , شیخ حر عاملی بیان شده است : " بَابُ عَدَمِ بُطْلَانِ الصَّلَاةِ بِمُرُورِ شَيْءٍ قُدَّامَ الْمُصَلِّي مِنْ كَلْبٍ أَوِ امْرَأَةٍ أَوْ غَيْرِهِمَا وَ👈 يُسْتَحَبُّ لَهُ أَنْ يَدْفَعَ مَا اسْتَطَاعَ إِلَّا بِمَكَّة👉"
📚وسائل الشیعه ج ٥ ص ١٣٢ باب ١١
🔸٢ _ توضیح دوم , توضیحی است که شیخ کلینی می دهد و مرحوم فیض کاشانی , این توضیح را تکمیل می کند .
❕شیخ کلینی در مورد روایت مورد بحث و عملکرد امام کاظم علیه السلام می گوید :
" این کار از سوی آن حضرت، به هدف تأدیب بوده نه اینکه او فضیلت را ترک کرده است. " "وَ هَذَا تَأْدِيبٌ مِنْهُ ع لَا أَنَّهُ تَرَكَ الْفَضْل "
📚الکافی ج ٣ ص ٢٩٧
❕مرحوم فیض در توضیح این عبارت می گوید :
"این بیان شیخ کلینی به این معناست که امام کاظم علیه السلام , وقتی که در مقابل رفت و آمد مردم نماز خوانده است , ایجاد حائل را ترک نکرده است و حائل گزارده است , اما پس از گزاردن حائل دیگر نیازی به منع مردم از عبور و مرور نیست و امام کاظم ع مردم را از عبور و مرور نهی نکردند , در این هنگام آنچه لازم بوده است همان حضور قلب در نماز بوده که امام کاظم ع این حضور قلب را داشته است , بنابراین امام کاظم ع هم حائل گزارده و شان ظاهری نماز را حفظ کرده و همان حضور قلب داشته و شان باطنی نماز را حفظ کرده و از این طریف ابوحنیفه را ادب کرده است که گمان می کرده که باید مردم را از رفت و آمد منع کرد , امام کاظم ع به او آموزش داد که وقتی حائل گزارده می شود , دیگر نیازی به منع مردم از رفت و آمد نیست , زیرا خداوند نزدیکتر از آنان به انسان است و انسان می تواند متوجه خداوند گردد " " أقول ليس في الحديث أنه ع ترك السترة و إنما فيه أنه لم ينه الناس عن المرور فلعله لا يلزم نهي الناس بعد وضع السترة و إنما اللازم حينئذ حضور القلب مع اللَّه حتى يكون جامعا بين التوقير الظاهر للصلاة و التوقير الباطن لها و لهذا أدب ع أبا حنيفة بذلك و كان هذا هو المراد من كلام صاحب الكافي "
📚الوافی ج ٧ ص ٤٨٥
🔰
@p_eteghadi 🔰