شیعیان ادعا می کنند که پیامبر (ص)برای ولایت علی ابن ابی طالب از تمام پیامبران پیشین پیمان گرفته و پیامبران پیشین مردم را به این امر دعوت کرده اند پس چرا این موضوع در کتاب پیامبران پیشین نیامده و بالاتر از این چرا در قرآن پیرامون این موضوع آیه ای نیامده است؟ خداوند در قرآن کریم می فرماید: "نگامی که عیسی بن مریم به بنی اسرائیل گفت: همانا من فرستاده خدا به سوی شما هستم و به حقانیت کتاب تورات که مقابل من است تصدیق می کنم و نیز شما را مژده می دهم که پس از من رسول بزرگواری که نامش احمد است، بیاید" هم چنین در سوره اعراف می فرماید:"آنان که پیروی کنند از رسول و پیغمبر امٌی که در تورات و انجیلی که در دست آنها است، نام و اوصاف او را نگاشته می یابند که آن رسول آنها را امر به خوبی و نهی از زشتی خواهد کرد" براین اساس مسلمانان معتقدند که پیامبران گذشته به بعثت رسول اکرم (ص) بشارت داده اند. بسیاری از دانشمندان یهودی یا مسیحی پیش از بعثت رسول اکرم (ص) در انتظار آمدن نبی آخرالزمان بودند. برای همین منظور برخی از یهودیان در اطراف مدینه ساکن شده و در انتظار پیامبر موعود بودند که نمونه بارز آن، راهبی مسیحی به نام بحیرا بود. زمانی که پیامبر اکرم را در کودکی دید به حضرت ابوطالب عموی پیامبر اکرم (ص) گفت: "این طفل آینده درخشانی دارد. این همان پیامبر موعود است که کتاب های آسمانی از نبوت جهانی و حکومت گسترده او خبر داده اند. این همان پیامبر است که من نام او و نام پدر و فامیل او را در کتاب های دینی خوانده ام و می دانم از کجا طلوع می کند و به چه نحو آیین او در جهان گسترش پیدا می نماید." قرآن تصریح می کند که اهل کتاب، شناختی چون شناخت فرزندان خود نسبت به پیامبر اکرم (ص) داشتند که این آیات حاکی از شناخت بالای آنها نسبت به رسول اکرم است. خداوند می فرماید: " گروهی که ما بر آنها کتاب فرستادیم، پیامبر اسلام را هم چون فرزندان خود می شناسند، اگر چه گروهی از آنان در حالی که حق را می دانند کتمان می کنند" این آیه اشاره به این حقیقت دارد که شرح صفات جسمی و روحی و منطقه ای پیامبر اسلام در کتب پیشین به قدری روشن بوده است که ترسیم کاملی از او در اذهان دانشمندان آنها وجود داشته است. همان گونه که درباره مسلمان شدن سلمان فارسی نقل شده است که یکی از دانشمندان مسیحی بشارت پیامبر اکرم (ص) را به او داده بود و برخی از خصوصیات جسمانی حضرت را نیز به عنوان علامت به سلمان گفته بود. همچنین بر اساس آنچه در روایات معتبر ما آمده است شیعه اعتقاد دارد که همه انبیای گذشته به آمدن و ولایت اوصیای پیامبر اکرم (ص) (که همان ائمه طاهرین (ع) هستند) نیز خبر داده اند. روایات بسیاری درباره توسل پیامبران پیشین به اهل بیت (ع) و اعتقاد به ولایت آنها در منابع شیعی وجود دارد. امام صادق (ع) فرمود: "رگز پیامبری به نبوت نرسید؛ مگر به خاطر شناخت حق ما و تفضیل دادن ما بر دیگران" هم چنین در روایات آمده است که پیامبران پیشین با توسل به نبوت رسول اکرم و ولایت حضرت علی و سایر ائمه (ع) از گرفتاری ها رها می شدند. حضرت موسی و قوم بنی اسرائیل با توسل به نبی اکرم و ولایت علی (ع) از رودخانه نیل به سلامتی گذشتند. توبه حضرت آدم به علت توسل او به اهل بیت (ع) پذیرفته شد. واین به خاطر مقام والایی است که ائمه طاهرین در نزد خداوند متعال دارند. علامه مجلسی با توجه به روایات می نویسد: " همه پیامبران می دانستند که پس از آنها پیامبری خواهد آمد که خاتم پیامبران است و شریعت آنها را نسخ خواهد کرد؛ همان گونه که می دانستند که پیامبر آخرالزمان بر همه پیامبران برتری و فضیلت دارد و نیز یقین داشتند که او اوصیا و جانشین هایی خواهد داشت که حافظ شریعت او و نگهدار دین او خواهند بود؛ از این رو بر آنها واجب بود که به آخرین پیامبر و جانشین های او باور داشته باشند و اعتراف کنند." در ذیل آیه شریفه 115 سوره طه که می فرماید: " و ما با آدم عهدی بستیم او آن را فراموش کرد و او را در آن عهد استوار و ثابت قدم نیافتیم " در تفسیر این عهد روایاتی -که برخی از جهت سند صحیح هستند - در کتاب های حدیثی و تفسیری و کلامی شیعه نقل شده است. در برخی از این روایات آمده است که : "با آدم عهد بستیم درباره محمد (ص) و امامان پس از وی و او در این عهد ثابت قدم نبود و همانا پیامبران اولوا العزم به این نام نامیده شدند؛ چون درباره محمد و اوصیاء او به خصوص درباره مهدی و روش او با آنها عهد بستیم و آنان در این عهد استوار بودند و به آن گواهی دادند". ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰