▫️ادامه 👇
❗️حال در مورد حدیث مورد استناد روحانی مورد اشاره گفتنی است :
👌روایت مورد استدلال سخن پیامبر گرامی خطاب به علی علیهما السلام است نه بیان خود امام علی که در روایت مذکور پیامبر گرامی فرمود :
" ما اهل بیت باقی می مانیم در زمانی که هیچکس باقی نمی ماند و هلاکت احزاب به دست ماست " " إِنَّا نَبْقَى حِينَ لَا يَبْقَى أَحَدٌ وَ هَلَاكُ الْأَحْزَابِ بِأَيْدِينَا "
📚مختصر البصائر ص 216
❗️مولف کتاب معروف " تاویل الآیات الظاهره " در تفسیر روایت فوق می نویسد :
"معنای روایت که می فرماید ما باقی می مانیم در زمانی که کسی باقی نمی ماند آن است که پیامبر گرامی و امام علی پس از مرگ به دنیا بازگشت می کنند و تا آستانه پایان دنیا که همگان از دنیا می روند باقی می مانند چنانچه که این نکته در احادیث رجعت آمده است و مقصود از هلاکت احزاب به دست آنان , احزاب شیطان و اهل ظلم و عدوان است " " فمعنى قوله نبقى حين لا يبقى أحد و هلاك الأحزاب بأيدينا دليل على أنهما يكران إلى الدنيا و يلبثان فيها ما شاء الله كما روي عن الأئمة في حديث الرجعة ثم يبقيان حين لا يبقى أحد من الخلق و قوله هلاك الأحزاب بأيدينا و الأحزاب هم أحزاب الشيطان و أهل الظلم و العدوان "
📚تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص: 307
👌لذا حدیث شناس برجسته علامه مجلسی روایت فوق را در باب رجعت ذکر میکند :
📚بحار الانوار ج 53 ص 59
▫️بنابراین روایت مذکور در باب رجعت معنا پیدا می کند که امام علی ع به دنیا رجعت می کند و تا آستانه پایان دنیا که همه مردمان می میرند باقی می ماند , زیرا حجت الهی آخرین فردی است که دنیا را ترک می کند و سپس با پایان جهان همگان حتی امیر مومنان ع جان خود را از دست می دهند و خداوند تنها باقی می ماند و با نفخ صور دوم همگان زنده می شوند که برخی با استناد به روایات , معتقدند که اول کسانی که در این مرحله زنده می شوند , پیامبر گرامی اسلام و امام علی علیهما السلام هستند " أَمَّا أَوَّلُهَا فَسَأَلْتُ رَبِّي أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ تَنْشَقُّ عَنْهُ الْأَرْضُ وَ أَنْفُضَ التُّرَابَ عَنْ رَأْسِي وَ أَنْتَ مَعِي فَأَعْطَانِي "
📚خصال ج 1 ص 314 _ معارف و عقاید 6 ص 78
🔰
@p_eteghadi 🔰