لذا اینجاست که پى مى بریم « باطن دنیا صلوات است » چه مفهمومى دارد یعنى هر آنچه از مواهب دنیا چه مادى و چه معنوى بخواهى جز از طریق اتصال به پیامبر اکرم و اهل بیت ( علیهم السلام ) میسر نیست .
« لذا مرحوم استاد علامه طباطبایى ( رحمه الله علیه ) مى فرمودند : معناى صلوات بر محمد و آل محمد ( علیهم السلام ) این است که خدایا رحمتت را بر آنان فرو فرست که از آنان به ما برسد ، اگر بخواهد رحمتى ببارد ابتدا بر این خاندان مى بارد و سپس به دیگران مى رسد . لذا طلب رحمت کردن مستلزم اجابت دعا است . ( آیه الله جوادى آملى ، حکمت عبادات به نقل از سایت تبیان )
علامه طباطبایى مى فرمایند : « ما هر چا داریم از اهل بیت پیامبر ( علیهم السلام ) داریم . ما همه ى آبروى خود را از محمد و ال محمد ( علیهم السلام ) کسب کرده ایم . . . »
در پایان به ذکر سخنان آیت الله امجد در خصوص جمله علامه ، مى پردازیم :
علامه طباطبائى فرمود : « باطن دنیا ، صلوات بر محمد و آل محمد ( صلوات الله علیهم اجمعین ) است . » اکثر افراد تصور مى کردند که شاید فیلسوف بزرگى چون علامه طباطبایى کمتر به زیارت برود ، روزى در سفر مشهد یکى از حاضرین از علامه پرسید : شما هم به حرم مى روید ؟ علامه پاسخ داد : « آرى » آن فرد پرسید : آیا شما هم مثل عامه مردم ضریح حضرت را مى بوسید ؟ ! علامه فرمود : « نه تنها ضریح ، خاک و تخته در حرم را و هر چه متعلق به اوست مى بوسم . »
او حتى در حل مسایل علمى و فلسفى و تفسیرى ، از معنویت ارواح معصومین علیهم السلام ، استمداد مى جست و گاهى براى حل مسایل تفسیرى چندین ساعت ، حتى یک شبانه روز به درون گرایى مى پرداخت و از خدا و پیامبر و ائمه استمداد مى طلبید . علامه مى گفت : « ما هر چه داریم از اهل بیتِ پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم داریم . »
👇👇👇👇
🔰
@p_eteghadi 🔰