#معرفی_پژوهش_های_اسلامی
🔸 اغلب الگوهای رواندرمانگری در حوزه ادراک، به دو موضوع
هستی و
خودِ ادراکشده میپردازند.
🔸
هدف پژوهش حاضر بررسی
ادراکهای مبنا و تنظیم اصول #الگوی_چند_بعدی_معنوی است.
🔺یافتهها نشان میدهند
انسان دارای دو بعد معنوی و طبیعی، اما متعادل و توحیدی است.
🔺این ابعاد خود از وجوه مختلفی برخوردارند که بیانگر پیچیدگی خلقت انسان است. حوزه ادراکی انسان دارای چهار موضوع اصلی است:
مبدأ، معاد، هستی و خود.
🔺
محور این چهار موضوع، خداپنداشت (ادراک توحیدی و واقعی خداوند) است و لذا رواندرمانگری چندبعدی معنوی نیز اصول اساسی خود را بر مبنای این حوزه ادراکی تنظیم کرده است.
🔺
مبدأ ادراکشده (توحید)، انسان را با معنویت درگیر کرده، سازوکار درمانی «وحدتیابی» (انسجام) اعمال و درپی آن غایت ادراکشده (معاد)، «هدفمندی» اعمال را فعال میکند. با فعال شدن این دو، در حوزه هستی ادراکشده، سازوکار «ارزشمندی» و «معنادهی» به اعمال، و در حوزه خود ادراکشده سازوکارهای «فراروی» در بعد معنوی فعال میشوند.
🔺این سازوکارها در چارچوب اصل
«عقلانیت» و
«خودنظمجویی تعالیجویانه» زمینه درمان و تعالیخواهی مراجع را فراهم میکنند.
✅ با فعال سازی بعد معنوی درمان مراجعان با مشکلات روانشناختی احتمالا با سرعت بیشتر و به دلیل پیوند تغییرات با نظام اعتقادی فرد، با عود کمتری صورت میگیرد.
🌐لینک دریافت مقاله
#مشاوره_و_رواندرمانی_اسلامی
#روان_درمانگری_چند_بعدی_مذهبی
به کانال پژوهشسرای مشاوره اسلامی سماح بپیوندید. 👇
🆔
https://eitaa.com/joinchat/1700987067C8e15d3105d