🔵 پروژه جدید جیهفت برای سرمایهگذاری جهانی
🔻 یادداشت
🔰 در یادداشتی اندیشکده
#مطالعات_راهبردی و بینالمللی با اشاره به نشست اخیر سران دولتهای گروه
#جیهفت به سه پرسش درباره ابتکار جدید این گروه تحت عنوان «
#نوسازی_جهانی بهتر»(B3W) که در تقابل با پروژه «یک کمربند، یک جاده»
#چین محسوب میشود، پاسخ داده است.
🔶 زمینه ابتکار عمل چه بود؟
نگرانیهای مطرحشده از سوی دولت
#بایدن در خصوص عدم شفافیت در مورد وامهای چین، فساد مالی «
#یک_کمربندیک_جاده»، بدهیهای ناپایدار، تأثیرات زیستمحیطی نامطلوب و تأثیرات
#اجتماعی آن، سبب گرایش این گروه به مقابله با چین شده است. انگیزه دیگر، ارائه پروژههایی در چارچوب طرح
#آمریکا، در رقابت با چین در حوزه توسعه کشورهای آسیایی و آفریقایی بوده که آمریکا،
#ژاپن،
#هند و
#استرالیا در این زمینه پیشقدم شدهاند.
🔶 دلیل تمرکز بر
#بخش_خصوصی چیست؟
تقاضای جهانی برای توسعه
#زیرساختها فقط با سرمایه عمومی تأمین نمیشود. صندوقهای بازنشستگی، صندوقهای
#سرمایهگذاری_مشترک، شرکتهای بیمه و بورس، همه به دنبال بازدهی قابل اعتماد و بلند مدت هستند. طبق دادههای بانک جهانی، طی سالهای 2015 تا 2019
#سرمایهگذاران بخش خصوصی در کشورهای جیهفت حدود 22 میلیارد دلار برای پروژههای زیربنایی کشورهای در حال
#توسعه هزینه کردهاند، در حالی که ظرفیت بیش از 200 میلیارد دلار را داشتهاند.
🔶 آمریکا چه باید بکند؟
تخصیص بخشی از
#بودجه_عمومی برای آغاز پروژههای زیرساختی «نوسازی جهانی بهتر»، کمک به شکلگیری
#قراردادهای_چندجانبه، تبلیغ این پروژه در میان رهبران جهان با تبیین سرعت و هزینه پایین آن در مقایسه با «یک کمربند، یک جاده» و سرانجام تلاش برای هماهنگی اقدامات ذیل این پروژه در دولت آمریکا در وزارتخانههای
#خزانهداری و خارجه تا دادگستری و پنتاگون، اقداماتی است که آمریکا باید انجام دهد.
🔶 این پروژه برای تقابل با پکن نیازمند «
#برندسازی» و ارائه مصادیقی است که بتواند جایگزین زیرپروژههای «یک کمربند، یک جاده» قرار بگیرد. امری که هم بودجه کافی و هم توان رسانهای بالایی میطلبد. باید دید واکنش عملی چین به این پروژه چه خواهد بود
https://eitaa.com/joinchat/1029505109Cde87725cf4