حمید پارسانیا
🌐 شبکه مفهومی نظریات علمی 💢 هر نظریه صرف نظر از این که به قلمرو فرهنگ و تاریخ بشر گام می‌نهد، به اق
🔰 متن و حاشیه علوم اجتماعی مدرن در فرهنگ ایرانی 💢 علوم اجتماعی و انسانی مدرن، اینک به دلایل مختلف تاریخی که در ذهنیت جامعه علمی ایران دارند، بیش از نیمی از حجم امکانات انسانی و اقتصادی نظام آموزش عالی ایران را به خود مشغول داشته‌اند. نظریات مربوط به این علوم، گسسته از شبکه‌های معنایی مربوط به خود نیست. ♒️ این علوم در زادبوم خویش پس از ظهور آگاهی‌های فرادستی که بنیان‌های فلسفی و مفاهیم پایه آنها را تأمین می‌کند و پس از استقرار این مفاهیم در سطح فرهنگ عمومی، یعنی در ادبیات، هنر، زیست و زندگی روزمره مردم از حاشیه به متن وارد شده‌اند و به دنبال آن، واقعیت‌ها و مفاهیم فرودست خود را نیز از حاشیه به متن آورده‌اند. 🌀 ورود این مفاهیم به عرصه فرهنگ اسلامی، مسیر دیگری را طی کرده است، این نظریات در جهان اسلام، طی یک فرآیند علمی برای پاسخ به مسائل تاریخی و اجتماعی درون جامعه پدید نیامده‌اند تا آن که به مثابه بخشی از معرفت در حاشیه شبکه‌های معرفتی مستقر در فرهنگ اسلامی، فعلیت پیدا کرده و به متن وارد شده باشند. ⭕️ این نظریات و علوم، دانش‌هایی هستند که در متن یک فرهنگ و تاریخی دیگر برای حل مسائل مربوطه به آن جامعه، براساس معرفت‌هایی مستقر در آن شکل گرفته‌اند و سپس در حاشیه هژمونی و مرجعیتی که بر اثر غلبه سیاسی و اقتصادی جوامع غربی پیدا کرده‌اند، به دیگر جوامع راه یافته‌اند. ❇️ این نظریات در جوامع غیرغربی چون تولید بومی نیستد، به محیطی گام می‌گذارند که دانش‌ها و آگاهی‌های فرادست آنها بروز و ظهوری ندارند و به همین دلیل، معرفت‌های فرادست آنها، با آنکه در محیط‌های اولیه و اصلی معرفت‌های روشن و مستقر در فرهنگ هستند، درمحیط‌های جدید به منزله لوازم منطقی این نظریات به صورت معرفت‌های پوشیده، پنهان و در حاشیه در می‌آیند. ♐️ این معرفت‌های در حاشیه در یک خلأ فرهنگی پوشیده و پنهان نیستند، بلکه به فرهنگی راه یافته‌اند که در آن معرفت‌های بدیل و ناسازگاری با آنها قرار دارد، به همین دلیل نظریات جدید از ناحیه معرفت حاشیه‌ای خود در محیط جدید، آبستن چالش‌های فرهنگی و تاریخی هستند. 💠 @parsania_net