🔸#کتاب_خوانی ا #حدیث_پیمانه
🔳 برشی از کتاب
حدیث پیمانه؛
پژوهشی در انقلاب اسلامی، فصل دوم؛
غرب و غرب زدگی، بخش مبانی و مشکلات معرفتی غرب (صفحات ۱۰۳ تا ۱۱۸)
◽️رنسانس که با نسیان واقعیت الهی عالم و آدم همراه بود، دو جریان فکری نوین یعنی
#عقلگرایی و
#حسگرایی را پدید آورد.
▫️ویژگی بارز عقلگرایی بعد از رنسانس،
انکار معرفت فراعقلی و نفی یا تردید در ابعادی از هستی است که فراتر از ادراک عقل انسانی باشد.
▫️روشن شدن هستی برای فکر و روشنفکری به منزله انکار هرنوع واقعیت و حقیقتی است که بهصورت راز و رمز برای عقل انسانی باشد.
▫️عقل بعد از قطع ارتباط با حقایق محیط بر آن در دو سده ۱۷و۱۸ به سرعت راه افول را طی کرد و جای خودش را به جریان حسگرایی داد.
▫️بدون شک اگر حسگراها قضایایی، نظیر
مبدأ عدم تناقض را که نسبت به گزارههای حسی و تجربی پیشین است، فاقد اعتبار بدانند تمام گزارههای علمی نیز بهدلیل اتکا به آنها بیاعتبار خواهند شد.
▫️بنابراین هرشناخت حسی خود دلیل بر وجود یک شناخت عقلی است که از طریق حس بهدست نمیآید.
▫️
امام خمینی(ره) در نامه به
گرباچف علاوه بر تصریح بر هویت عقلانی برخی از مفاهیم بشری، به دو برهان
شیخ اشراق مبنی بر معرفت حضوری و شهودی انسان که متوجه نقاط کور تفکر و
فرهنگ غرب است، اشاره میکند.
▫️اگر کسی حقیقت خود را به علم حضوری دریابد، خود را نشانههایی از نشانههای خداوند و کلمهای از کلمات او مییابد.
▫️از آنجا که وجه الهی بیکران است، فردی که با آن آشنا شود، به هر سو نظر کند او را آشکار ا خواهد دید.
▫️انسانی که با فراموشی خداوند خود را فراموش میکند، در دایره ساختهها و بافتههای ذهنی و یا عملی خود در جستجوی حقیقت خود برمیآید.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲
وبگاه ا
ایتا |
تلگرام | ویراستی