شناخت مقام حضرت فاطمه (س)
وقتي پيامبر خدا(ص) مي فرمايند: «فاطِمَةُ بِضْعَةٌ مِنّي»؛ يعني فاطمه پاره اي از من است، خبر از حقيقتي بزرگ مي دهد، چراكه حضرت كسي نيست كه صرفاً بر اساس عاطفه پدري، چنين سخني را بگويد، چون اوّلاً؛ دخترانِ ديگري هم داشته اند و چنين حرف هايي در مورد آن ها نفرموده اند. ثانياً؛ خداوند در مورد پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد: «ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوي»؛ يعني او از سر ميل خود سخن نمي گويد. پس بايد دقّت كرد تا ببينيم ايشان با گفتن: «فاطِمَةُ بِضْعَةٌ مِنّي»؛ چه پيامي را به بشريت داده و چه رازي را براي انسان ها گشوده اند. حتماً مي دانيد كه قضيه از اين قرار بوده كه به گفتة مالك بن اَنس؛ پيامبرخدا(ص) در حالي كه با اصحاب خود نشسته بودند، سؤال كردند: چه كسي مي داند بهترين عمل براي زن چيست - چون سؤال از بهترين عمل براي زن بود- علي(ع) سؤال را با فاطمه(س) در ميان گذاشت، فاطمه(س) فرمود: «بهترين وظيفه و عمل براي زن آن است كه نامحرمي او را نبيند و او هم نامحرمي را نبيند»؛ امير المؤمنين(ع) آمدند و جواب فاطمه زهرا(س) را مطرح كردند، پيامبر خدا(ص) سؤال كردند: اين جواب را از چه كسي آموختي؟ حضرت علي(ع) عرض كرد: از فاطمه. پيامبر(ص) در حالي كه از آن جواب به شعف آمده بودند، فرمودند: «فاطِمَةُ بِضْعَةٌ مِنّي»؛ يعني فاطمه پاره اي از من است، چون رسول خدا(ص) مي فهمند جايگاه اين جواب كجاست، كسي كه با جبرئيل ارتباط دارد و آگاه به خزينه هاي غيب الهي است، جايگاه جملات را مي داند. در واقع رسول الله(ص) مي خواهند بفرمايند علم فاطمه از خزينه نبوّت و رسالت است، يعني شعور فاطمه زهرا(س) در كنار شهود معنوي پيامبرخدا(ص) است و عجيب است كه علي(ع) هم از چنين مقامي آگاهي دارند و لذا به جاي اين كه خودشان جواب رسول خدا(ص) را بدهند، مي دانند در اين موضوع كشف فاطمه(س) معتبر است و لذا به ايشان رجوع مي كنند و از حقيقتي كه فاطمه(س) به دست آورده است استفاده مي كنند و به محضر رسول خدا(ص) ارائه مي نمايند.
شايد برايتان سؤال پيش آيد كه چرا بالأخره اصحاب نظر خودشان را نگفتند، و يا چرا لااقل امير المؤمنين(ع) نظر خودشان را نفرمودند، و چرا فاطمه زهرا(س) به راحتي نظر دادند. يادتان باشد در محضر پيامبر خدا(ص) كسي حق نظر دادن دارد كه مطمئن باشد نظرش حق است، با گمان ها و احتمال ها كه نمي توان در محضر رسول خدا(ص) اظهار نظر كرد. كسي در آن محضر حق نظر دارد كه در مقام كشف حقيقت باشد و متوجّه باشد كه آن كشف، كشف معصومانه است و اظهارنظر صريح و بدون تأمل فاطمه زهرا(س) نشان مي دهد كه خداوند حقيقت چنين موضوعي را علاوه بر پيامبر(ص) در اختيار فاطمه زهرا(س) قرار داده است.
استاد طاهرزاده