خبر و نظر:👈⛽️ نظر دکتر قدیری ابیانه در مورد طرح هر ایرانی یک لیتر خبر👈طرح نمایندگان: 🔺در ماده ۱ این طرح آمده است که دولت موظف است دو ماه بعد از لازم‌الاجرا شدن این قانون سهمیه‌بندی بنزین را بر مبنای هر ایرانی روزانه یک لیتر اعمال کند. 🔺وزارت نفت موظف است سامانه بورس الکترونیک معاملات بنزین سهمیه‌بندی را ایجاد و امکان خرید و فروش بنزین مازاد بر نیاز شهروندان را فراهم کند. 🔺جایگاه‌های سوخت موظفند بنزین آزاد را بر مبنای قیمت این سامانه به فروش برسانند. نظر:👈هرچند در این طرح خواسته‌اند که همه مردم که صاحبان اصلی بنزین تولیدی هستند از یارانه‌ای که امروز برخوردارترها از آن سهم بیشتری می برند بهره‌مند شوند اما این طرح مجلس ناکارآمد و دردسرساز و مشکل آفرین است. عشایر و روستائیان بی‌سواد مثلا بشاگرد چطور می توانند سهم خود را از طریق سامانه به فروش بگذارند؟! بهترین راه این است که قیمت بنزین و سایر فرآورده‌ها واقعی شود، یعنی با احتساب قیمت نفت خام، هزینه‌های پالایش و حمل و نقل و توزیع. دولت هم از محل درآمدهای حاصله از محل واقعی‌سازی قیمت‌ها سهم مردم محروم را نقدی یا به هر طریق ممکن به نفع طبقات محروم هزینه کند. البته باید سهم دستگاه‌های حکومتی و نظامی و انتظامی و دانشگاه‌ها و مدارس و بیمارستان‌ها و آتش نشانی‌ها آمبولانس‌ها و ... از مصرف سوخت خودروهای آنها هم در نظر گرفته شود. با واقعی‌سازی قیمت سوخت: 1- قاچاق سوخت کلا منتفی خواهد شد. ۲- از ایجاد سامانه‌ها و دستگاه‌های توزیع سهم بنزین و نظارت بر آن و هزینه‌هایی که به کشور تحمیل می‌شود جلوگیری خواهد گردید. ۳- مردم با توجه به واقعی شدن قیمت سوخت از مصرف بی رویه آن پرهیز خواهند کرد. ۴- استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر مثل انرژی خورشیدی که به نسبت قیمت واقعی سوخت‌های فسیلی به صرفه هست به شدت و سرعت گسترش خواهد یافت. ۵- ایران از مزیت ترانزیتی خود به خاطر ندادن سوخت یارانه‌ای به خودروهای حامل کالاهای ترانزیتی سود خواهد برد. ۶- در محاسبات مزیت اقتصادی طرح‌ها و کارخانجات از غلطیدن در اشتباه به خاطر محاسبه قیمت یارانه‌ای سوخت اجتناب خواهد گردید و جلوی زیان‌های ملی از این طریق گرفته خواهد شد. ۷- بودجه شفاف خواهد گردید. ۸- میل به استفاده از حمل و نقل عمومی و نیز خودروهای کم مصرف و اجتناب از رفت و آمدهای اجتناب پذیر افزایش خواهد یافت. ۹- کارخانجات اتومبیل‌سازی به دلیل بوجود آمدن میل مردم به استفاده از خودروهای کم مصرف به تولید خودروهای کم‌مصرف‌تر روی خواهند آورد و مردم حاضر خواهند بود مبلغ بیشتری برای برخوردار بودن از تکنولوژی مصرف کمتر سوخت بپردازند. ۱۰- به دلیل کاهش مصرف سوخت در کشور، وضعیت محیط زیست و در نتیجه وضعیت سلامت مردم بهبود خواهد یافت و به دنبال آن هزینه‌های درمانی مردم و دولت کاهش خواهد یافت. ۱۱- به دلیل کاهش رفت و آمد با خودروهای شخصی، ترافیک وضعیت بهتری و روان‌تری خواهد یافت. ۱۲- جابجایی گسترده‌ای در سطح شهرها بوجود خواهد آمد به نحوی که افراد سعی خواهند کرد در محلی نزدیک‌تر به محل کار خود سکنی گزینند تا هزینه‌های کمتری برای رفت و آمد متقبل شوند. ۱۳- در ساخت ساختمان‌ها توجه بیشتری به صرفه جویی در مصرف انرژی صورت خواهد گرفت. ۱۴- از محل حذف یارانه پنهان ناشی از ارزان فروشی سوخت، امکان توسعه گسترده حمل و نقل عمومی و جاده و راه آهن و مترو و ... فراهم می‌گردد. ۱۵- امکان کسب درآمد بیشتر از صادرات فرآورده‌های نفتی به دلیل کاهش مصرف آن در داخل فراهم خواهد گردید و از واردات این فراورده‌ها هم بی‌نیاز خواهیم شد.۱۶- و منافع بیشمار دیگر goo.gl/DS8jaa