👈عاقبت کار خوارج👇
⬅️ این سخن نیزادامه سخنى است که دربحث گذشته درباره خوارج آمده بودو به همین دلیل این دو را قطعات مختلف یک کلام دانسته اند.
⬅️دراینجا نیزامام به چند پیشگویى درباره خوارج مى پردازدکه آنها را مى توان درردیف معجزات آن حضرت شمرد.
⏹نخست درپاسخ یاران خود که بعداز جنگ نهروان خدمتش عرض کردند«اى امیرمؤمنان! تمام خوارج نابود شدند» فرمود«نه; به خدا سوگند(این گونه که شما مى پندارید نیست) آنها نطفه هایى درپشت پدران ورحم مادران خواهند بود
⬅️به فرض که مردان آنها دراین جنگ کشته شده باشند،ولى نطفه هاى دیگرى درآینده پرورش مى یابد واز مادر متولّد مى شودکه راه خوارج را مى پوید و به جرگه آنها مى پیوندد.
⬅️و همان گونه که امام پیشگویى فرموده بود درسالهاى بعد،بلکه قرنهاى بعدنیزگروهى پا به عرصه وجود گذاشتندکه همان راه نکبت بارخوارج را ادامه دادند.
⬅️اضافه براین، همان گونه که درگذشته نیز اشاره شد، نه نفر در نهروان نجات یافتندو فرارکردندودر بلاد مختلف پراکنده شدند و پایه هاى این مکتب فاسد و مفسد را بنا نهادند.
⬅️از طرفى مى دانیم آنها که در نهروان حاضر شدند تمام خوارج نبودندگروه دیگرى نیز وجود داشتند که درمیدان جنگ حاضر نبودندوهمان راه را ادامه دادند.
⏹سپس در ادامه این سخن به پیشگویى دیگرى پرداخته، مى فرماید: «هر زمان شاخى از آنها سر بر آورد قطع مى شود»
👈این سخن از یک سو اشاره به شرارت و شیطنت و درنده خویى خوارج مى کند که همچون یک حیوان شاخدار درصدد ایذاء و آزار دیگران بودند
👈واز سوى دیگر اشاره به شکست هاى پى درپى و ناکامى هاى مکرّر آنها در طول تاریخ حیات کثیفشان داردوهمان گونه که درادامه این سخن دربحث نکته ها خواهد آمد،این امر بوضوح در تاریخ منعکس است.
⏹و در پایان این سخن پیشگویى سومى مى فرماید و آن این که «در آخر کار آنان دزدان و راهزنان خواهند شد» (و از شکل یک گروه به اصطلاح مذهبى و یا سیاسى به صورت یک مشت دزد غارتگر درمى آیند)
⬅️همان گونه که در ادامه سخن در بحث نکته ها خواهد آمد صدق این پیشگویى نیز از نظر تاریخى روشن مى شود چرا که ارباب تواریخ افراد متعدّد و سرشناسى از خوارج را نام برده اند که به صورت دزدانى خطرناک درآمده اند و به راهزنى مشغول شده اند👇👇
🌹نکته ها🌹
👈 ۱ ـ خوارج یک جریان بودندنه یک گروه! از کلام بالا به خوبى استفاده مى شود که امام (علیه السلام) خوارج را یک گروه خاص نمى داند; بلکه جریانى مى شمرد که در طول تاریخ اسلام در مقاطع مختلف ظاهر مى شدند،حتى قرائن تاریخى نشان مى دهدکه جریان آنها ازعصر پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم)ظاهر شد.
☀️مفسّر بزرگ قرآن مرحوم «طبرسى» از«ابوسعید خدرى» در ذیل آیه(وَ مِنْهُمْ مَنْ یَلْمِزُکَ فِى الصَّدَقاتِ...)(۱).
چنین نقل مى کند:هنگامى که پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) مشغول تقسیم غنائم بود ـ و به گفته ابن عباس غنائم قبیله «هوازن» را در روز «حنین» تقسیم مى کرد ـ مردى به نام «حرقوص بن زهیر» نزد پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) آمد و به حالت اعتراض گفت: اى رسول خدا در تقسیم غنائم عدالت را رعایت کن.
🌅پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) ناراحت شد و فرمود:واى برتو اگر من عدالت را رعایت نکنم چه کسى مى تواند عدالت را رعایت کند⁉️
⬅️«عمر» گفت: اى رسول خدا اجازه فرما گردنش رابزنم پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود:«او را رها کن، او یارانى دارد که هر یک ازشما نمازخود را دربرابر نمازشان کوچک مى شمرد وروزه خود را در برابر روزه هایشان اندک مى بیند،ولى (هم اینان) از دین خدا با سرعت و شتاب خارج مى شوندآن گونه که تیر از کمان خارج مى شود...».
☀️سپس مرحوم طبرسى مى افزاید: در حدیث دیگرى آمده است که پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)درباره آنها چنین فرمود:هنگامى که خروج کنند آنها را به قتل برسانید سپس هنگامى که خروج کنند آنها را به قتل برسانید»، آنگاه آیه فوق نازل شد که مى فرماید: بعضى هستند که در تقسیم غنائم به تو خرده مى گیرند هرگاه سهم قابل ملاحظه اى به آنها داده شود راضى مى شوند و اگر داده نشود خشم مى گیرند.
⬅️این سخن به خوبى نشان مى دهد که ریشه هایى از اندیشه هاى این گروه از همان عصر پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) وجود داشته است که هر گاه منافعشان به خطر مى افتاد اِبا نداشتند که قداست پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) راهم بشکنند. 👇👇👇👇👇