🌅🌅🌅
🌅🌅
🌅
🌹هرروزدرمحضرقرآن
📗سوره الرحمن👇
🌅بِسْمِ اللٍَهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمْ
وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ/۱۰
فِيهَا فَاكِهَةٌ وَالنَّخْلُ ذَاتُ الْأَكْمَامِ/۱۱
وَالْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ وَالرَّيْحَانُ/۱۲
فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ/۱۳
☀️و زمين را براى زمينيان قرار داد
☀️ كه در آن هر گونه ميوه و خرماى غلافدار و دانه پوست دار و گياه خوش بو است.
☀️پس (اى جنّ و انس)، كدام نعمت پروردگارتان را انكار مى كنيد؟
نکته های آیه👇
✍أنام»به معناى آفريده ها،اعمّ ازجنّ و انس وهمه موجودات روى زمين است. ⬅️«فاكهة» به هر نوع ميوه و«ريحان» به هرگياه خوش بو گفته مى شود.
⬅️«اكمام»جمع «كِمّ» به معناى پوششى است كه ميوه را دربرمى گيرد، همان گونه كه «كُمّ» به معناى آستين است كه دست را مى پوشاندو«كُمّه» بر وزن قُبّه به كلاهى گفته مى شودكه سر را مى پوشاند.شايدمراداز«اكمام» درآيه، اليافى باشدكه همچون الياف روى نارگيل، دور درخت خرما را فرامى گيرد.
⬅️«حَبّ»به معناى دانه و«عَصف» به معناى برگ ها و اجزايى است كه ازگياه جدامى شودولذا به كاه نيز«عصف» گفته مى شود.
⬅️«آلاء»جمع «اِلَى» به معناى نعمت است.
⬅️تكرارسؤال هاى پى در پى همراه با انتقاد،دليل آن است كه هرنعمتى براى خود تصديق و تكذيبى دارد.
🌅درحديث مى خوانيم:كسى كه سوره مباركه الرّحمن را مى خواند،هرباركه به آيه «فباىّ آلاءِ ربّكما تكذّبان» مى رسد، بگويد«لابشى ءٍ من آلائك ربّ اُكذّب»(۱) يعنى اى پروردگار من! هيچ يك از نعمت هاى تو را تكذيب نمى كنم.
👈بحث تكرار👇
⬅️دراينجابه مناسبت اولين مورداز مواردتكرارآيه«فباىّ آلاءِ ربّكما تكذّبان» دراين سوره،بحثى پيرامون تكرارارائه مى گردد.
👌تكرار مثبت👇
⬅️براى ايجاديك فرهنگ، تكرارمسايل، مهم وضرورى است.
🌅رسول خداصلى الله عليه وآله بارها فرمود«انّى تارك فيكم الثّقلين كتاب اللّه وعترتى»تا رابطه قرآن وعترت را در ميان مردم محكم سازد.پس از نزول آيه «و امر اهلك بالصّلاة»(۲) تاچندماه رسول خداصلى الله عليه وآله هنگام صبح درخانه فاطمه زهراعليها السلام مى آمدومى فرمود:«الصّلاة الصّلاة»(۳) تا به مردم اعلام كنداهل بيت من همان كسانى هستندكه درخانه على و فاطمه هستند.
🌅درحديث مى خوانيم:دليل چهارمرتبه تكرار«اللّه اكبر»درآغاز اذان، آن است كه مردم ازغفلت درآيندولى هنگامى كه متوجّه شدند،باقى جملات به دو بار تقليل مى يابد.(۴)
⬅️گاهى حضرت على عليه السلام به خاطرايجادحساسيّت درمردم، الفاظى را تكرار مى كردند.چنانكه به فرزندانش وصيّت مى كند«اللّه اللّه فى الايتام...»، «اللّه اللّه فى جيرانكم»، «اللّه اللّه فى الصلاة»، «اللّه اللّه فى القرآن...»(۵) كه لفظ جلاله «اللّه» تكرار شده است.
⬅️تكرارنمازدرهرشبانه روز،براى آن است كه هرروز گامى به خداوند نزديك شويم. ⬅️كسى كه از پله هاى نردبان بالا مى رود،درظاهر، پاى او كارى تكرارى انجام مى دهدولى درواقع درهرحركت گامى به جلوو رو به بالا مى گذارد.
⬅️كسى كه براى حفر چاه كلنگ می زنددرظاهركارى تكرارى مى كند،ولى در واقع با هرحركت،عمق چاه بيشتر مى شود.انسان باهربار نمازوذكروتلاوت آيه اى گامى به خدا نزديك مى شودتا آنجا كه درباره پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مى خوانيم:«دنى فتدلّى فكان قاب قوسين او ادنى»(۶) چنان به خدا نزديك شد︎كه به قدردو كمان يا نزديك ترشد.
⬅️تكرارسفارش به تقوادرهريك ازخطبه هاى نماز جمعه درهر هفته،بيانگر نقش تكراردر تربيت دينى مردم است.
⬅️اصولا بقاى زندگى با تنفس مكرر است و كمالات، درصورت تكرار حاصل مى شود.با يك بارانفاق و رشادت، ملكه سخاوت و شجاعت درانسان پيدا نمى شود،همان گونه كه رذائل وخبائث در صورت تكرار،در روح انسان ماندگار مى شوند.
👈دلايل تكرار درقرآن👇
⬅️تكرار،گاهى براى تذكّرو يادآورى نعمت هاى گوناگون است.نظير تكرارآيه «فباىّ آلاء ربّكما تكذبان»
⬅️گاهى براى هشدارو تهديدخلافكاران است. نظيرتكرارآيه «ويل يومئذٍ للمكذّبين»(۷)
⬅️گاهى براى فرهنگ سازى است.نظير تكرار«بسم اللّه الرّحمن الرّحيم» درآغاز هرسوره.
⬅️گاهى براى اتمام حجّت است.نظير تكرارآيه «و لقديسّرنا القرآن للذكر فهل من مدّكر»(۸)
⬅️گاهى براى انس بيشترو نهادينه شدن است.نظيرتكرارآيه«اذكروا اللّه ذكرا كثيراً»(۹)
⬅️گاهى براى بيان دستورات جديد است.نظيرتكرار«ياايها الّذين آمنوا..»
⬅️گاهى به منزله قطعنامه براى هرفراز از مطلب ياسخنى است.چنانكه درسوره شعراء پس از پايان گزارش كارهر پيامبرى، مى فرمايد«انّ ربّك لهو العزيز الرحيم»
⬅️گاهى تكرار،نشان دهنده وحدت هدف وشيوه است.درسوره شعراء بارهاجمله «فاتقوا اللّه واطيعون» از زبان پيامبران متعددتكرارشده كه بيانگرآن است كه شعارو هدف همه آنان يكى بوده است.
-----------
۱) بحار، ج/۹۲ص/۳۰۶
۲) طه/۱۳۲
۳) بحار، ج/۳۵ص/۲۰۷
۴) علل الشرايع، ج/۱ ص/۲۵۹
۵) نهج البلاغه، نامه/۴۷
۶) نجم/۹
۷) مرسلات/۱۵
۸)قمر/۱۷
۹)احزاب/۴۱
👇👇👇