🌅🌅🌅
🌅🌅
🌅
🌹هرروزدرمحضرقرآن
📗سوره واقعه👇
🌅بِسْمِ اللٍَهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمْ
فَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ (۸۸)
فَرَوْحٌ وَرَيْحَانٌ وَجَنَّةُ نَعِيمٍ (۸۹)
وَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ أَصْحَابِ الْيَمِينِ (۹۰)
فَسَلَامٌ لَّكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ (۹۱)
وَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ (۹۲)
فَنُزُلٌ مِّنْ حَمِيمٍ (۹۳)
وَتَصْلِيَةُ جَحِيمٍ (۹۴)
إِنَّ هَذَا لَهُوَ حَقُّ الْيَقِينِ (۹۵)
فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ (۹۶)
☀️پس اگر او (محتضر) از مقرّبان باشد.
☀️راحت و رحمت و بهشت پر نعمت، روزى او خواهد بود.
☀️و امّا اگرازاصحاب يمين باشد،
☀️(به او گفته مى شود:) از طرف اصحاب يمين (كه هم فكران تو هستند) به تو سلام باد.
☀️و امّا اگر از تكذيب كنندگان گمراه باشد
☀️با آبى جوشان پذيرايى مى شود.
و ورود به دوزخ (جزاى اوست).
☀️همانا اين مطلب، حق و يقينى است.
☀️پس به نام پروردگار بزرگوارت تسبيح كن.
نکته های آیه👇
✍رَوح»به معناى راحت وآسايش و رحمت است«ريحان»به گياهان خوشبو ومعطّرگفته مى شود،همچنين به معناى رزق وروزى نيزآمده است
⬅️«تصلية» از«صَلْى»به معناى چشيدن، بريان شدن وافتادن است.
👈آغازاين سوره،مردم رابه سه دسته تقسيم كرد«كنتم ازواجاً ثلاثة»مقرّبان درگاه الهى،اصحاب يمين واصحاب شمال
👈پايان سوره نيزسرنوشت اين سه گروه راتكرار مى كند.
هركس به ميزان قرب خود،پاداش دريافت مى دارد
🌅چنانكه امام صادق عليه السلام فرمود:اگرمحتضرازمقرّبان باشد،روح و ريحان درقبروبهشت پرنعمت براى آخرت اومقرر مى شود.البتّه«مقرّبون»با توجّه به آيات ۱۰ و /۱۱همان پيشتازان درايمان و عمل صالح مى باشند«و السابقون السابقون اولئك المقرّبون»
⬅️ازاصحاب يمين درلحظه مرگ تنها رفع نگرانى مى شودتاقيامت پاداش دريافت كنند.ظاهراًمرادازاصحاب يمين كسانى هستندكه نامه عملشان به دست راستشان داده مى شودكه درآيات /۷۱ سوره اسراء و/۱۹سوره حاقّه و/۷ سوره انشقاق ازآنان باجمله «من اوتى كتابه بيمينه»نام برده است.
⬅️مرادازاصحاب شمال نيزكسانى هستندكه نامه عملشان به دست چپشان داده مى شود
🌅ازامام باقرعليه السلام روايت شده كه منظوراز«المكذّبين الضالّين» مشركان مى باشند.(۱)
براى جمله«سلام لك من اصحاب اليمين» چندمعنا بيان شده است👇
👈به اهل بهشت(بدون آنكه شخص معيّنى دركار باشد) گفته مى شود:سلام برتو.
👈بهشتيان به پيامبردرودمى فرستند، بخاطرزحمات اوكه آنان رابه اين مقام رسانده است.
👈پيامبربه خاطررستگارى اين گروه در خيروسلامتى است.(۲)
⬅️در آيه/۵۱خوانديم«ثمّ انّكم ايّها الضّالون المكذّبون، لأكلون من شجر من زقّوم» ولى در آيه/۹۲مى فرمايد«و امّا ان كان من المكذّبين الضّالين فنزل من حميم»چرا درآيه اول، ضالّين برمكذّبين مقدّم شده و درپايان برعكس شده است⁉️
👈پاسخ: به نظرمى رسدكه خطاب آيه اول دردنيا است كه انسان ازانحراف و گمراهى به تكذيب كشيده مى شود،ولى درآخر سوره مسئله جان دادن مطرح است كه آغاز كيفراست وكيفر،ازخلاف سنگين آغازمى شود،تكذيب مهم تراز انحراف است.
⬅️دراين آيات،لحظات جان دادن سه گروه دركنارهم مطرح شده است تاانسان دراین نمایشگاه معنوی کدام یک راانتخاب کند«روح و ريحان و جنّة نعيم... نزل من حميم و تصلية جحيم»
⬅️براى پاداش مقرّبان و اصحاب يمين دليلى نيامده است، ولى براى كيفر كافران دليل آمده كه چون مكذّب و ضالّ هستند. پس تنبيه، دليل مى خواهد ولى در لطف و محبت، كسى سراغ علّت نمى رود.(۳)
🌅امام صادق عليه السلام فرمود: پذيرايى با آب جوشان، در برزخ و قبر است و ورود به دوزخ، در قيامت است.(۴)
⬅️اين سوره بايادمعادآغاز وبانام معاد ختم گرديده است.
-----
۱) تفسيرنورالثقلين.
۲) تفسيرراهنما.
۳) تفسيركبير فخررازى.
۴) تفسيرنورالثقلين
پیام های آیه👇
◀️مقرّبان، پس ازجان دادن،بلافاصله به راحت و رفاه مى رسند. «فروح و ريحان» (حرف «ف» دلالت بر گذشت زمانى اندك مى كند.)
◀️مرگ براى مقرّبان، زمينه ساز سه رحمت است: رهايى از غصّه ها و سختى هاى دنيا «فروحٌ»، رسيدن به الطاف الهى «ريحان» و رسيدن به كاميابى ابدى. «جنّة نعيم»
◀️لحظات احتضار و مرگ و اخبار چگونگى جان دادن مقرّبان، اصحاب يمين واصحاب شمال را باوركرده وجدّى بگيريم«انّ هذا لهوحق اليقين»
◀️سختى جان دادن كفار و كيفر آنان با حميم و جحيم،حق و عادلانه است. «فنزل من حميم وتصلية جحيم... انّ هذا لهو حق اليقين»
◀️كيفريك عمرانحراف وتكذيب، «المكذّبين الضالّين»پذيرايى بانوشيدنى سوزان درجايگاهى آتشين است«فنزل من حميم و تصلية جحيم»وخداونداز كيفرنابجا منزّه است«فسبح باسم ربّك...»
◀️وجودقيامت ونظام كيفروپاداش، نشانه ربوبيّت خداونددرجهت تربيت انسان است كه ستايش پروردگار را مى طلبد.
«فسبّح باسم ربّك العظيم»
🍁پایان سوره واقعه
------تفسیرنور
حجة الاسلام حاج آقای قراٸتی
@pellake8