ساکنین پلاک "8"
🎇🎇🕊 🎇 🎇نامه سی ویکم نهج البلاغه 👇 🔶 بخش بیست وهشتم👇 ✍وَإِیَّاکَ وَمُشَاوَرَةَ النِّسَاءِ فَإِنَّ
🎇موقعیت اجتماعی زنان👇 در اینجا لازم است به دو موضوع اشاره کنیم: ۱. ⬅️در دنیاى امروز شعارهاى زیادى در مورد مساوات زن و مرد طنین انداز است و کنوانسیون هاى جهانى نیز آن را روز به روز داغ تر مى کنند که مطلقاً هیچ تفاوتى میان این دو جنس نیست، ⬅️ بنابراین هر دو مى توانند بدون هیچ گونه تفاوت مسئولیت هاى اجتماعى را بر عهده بگیرند; 👈خواه مسأله قضاوت باشد یا فرماندهى لشکر و اداره جنگ 👈و خواه سفرهاى فضایى، 👈 یا کاوش هاى اعماق دریاها و خلاصه مدیریت ها در تمام سطوح. ⬅️ولى با نهایت تعجب هنگامى که وارد مرحله عمل مى شوند تفاوت ها کاملا آشکار مى شود. ⬅️ مردان مدیریت ها را در سطوح بالا و میانه غالبا جز در موارد بسیار محدود و معدود در اختیار گرفته اند و به زنان اجازه ورود در این میدان ها را نمى دهند و در کشورهاى اروپایى و آمریکایى نیز مطلب همین است. ⬅️هنگامى که سؤال مى شود که این تناقض در قول و عمل از کجاست، پاسخى براى آن ندارند. ⬅️این تناقض زاییده تفاوت واقعیّت ها با شعارهاست که در جهان امروز همه جا به چشم مى خورد. ⬅️براى جلب آراى زنان در انتخابات سیاسى و خاموش کردن اعتراض هاى آنها شعار مساوات را هرچه داغ تر سر مى دهند.ولى در مرحله عمل این واقعیّت را پذیرفته اند که ساختمان روح و جسم زنان با مردان متفاوت است و هر کدام براى مسئولیتى آفریده شده اند. ⬅️هر دو انسانند و هر دو صاحب حقوق فردى و اجتماعى; اما اینکه بگوییم هر دو یک جور فکر مى کنند و قابلیت براى هر کارى را دارند اشتباه بزرگى است. ⬅️الکسیس کارل، فیزیولوژیک و جراح زیست شناس معروف فرانسوى که کتابهایى با شهرت جهانى دارد در کتاب معروف خود انسان موجود ناشناخته مى گوید👇 ⬅️ زن و مرد به حکم قانون خلقت متفاوت آفریده شده اند و این اختلاف و تفاوت ها وظایف و حقوق آنها را متفاوت مى کند... و به علت عدم توجّه به این نکته اصلى و مهم، طرفداران نهضت آزادى زنان فکر مى کنند که هر دو جنس مى توانند یکسان تعلیم و تربیت یابند و مشاغل و اختیارات و مسئولیت هاى یکسانى به عهده گیرند. ⬅️زن در حقیقت از جهات زیادى با مرد متفاوت است. 👈یکایک سلول هاى بدن همچنین دستگاه هاى عضوى مخصوصاً سلسلهy عصبى نشانه جنس او را بر روى خود دارد. ⬅️سپس مى افزاید: قوانین فیزیولوژى نیز همانند قوانین جهان ستارگان و آسمان ها سخت و غیر قابل تغییرند و ممکن نیست تمایلات انسانى در آنها تغییرى ایجاد کند. ما مجبوریم آنها را آن طور که هست بپذیریم (نه آن طور که مى خواهیم). ⬅️آن گاه این سخن را با این جمله پایان مى دهد: زنان باید به سمت مواهب طبیعى خود و مسیر سرشت خاص خویش بدون تقلید کورکورانه از مردان بکوشند. ⬅️وظیفه ایشان در راه تکامل بشریت بسیار بیشتر از مردهاست و نبایست آن را سرسرى گیرند و رها کنند.(۱) ⬅️ جالب اینکه در سال هزار و نهصد و نود و پنج میلادى ده ها هزار تن از اعضاى سازمان هاى دولتى و غیر دولتى در پکن گرد هم آمدند تا سندى را که بر اساس کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیض بر ضد زنان قبلاً تنظیم شده بود امضا کنند. ⬅️بعضى از مواد آن به قدرى نادرست بود که مورد اعتراض سازمان ها و گروه هاى مختلف قرار گرفت. ⬅️از افرادى که به اعتراض جلسه را ترک کردند خانم شارون هیر نماینده پارلمان کانادا و رییس هیأت کانادایى شرکت کننده در آن جلسه بود. او برخاست و خطاب به خبرنگاران گفت👇 ⬅️«تساوى مورد نظر سند پکن براى زنان تساوى به ارمغان نخواهد آورد. ⬅️من با اولین پرواز به وطنم باز مى گردم و سعى مى کنم تفاوت میان زن و مرد (و مسئولیت هاى آنان) را حفظ کنم همان گونه که این تفاوت در خلقت وجود دارد، چون این تفاوت هاست که ما را حفظ خواهد کرد.»(۲) ⬅️شرح این مسأله از عهده بحث کوتاه و فشرده ما خارج است، کافى است اجمالا بگوییم این شعارها نه تنها مشکلى را از زنان جهان حل نکرده بلکه آثار مخربى نیز داشته است.(۳) ⬅️ بنابراین باید واقعیّت هاى مربوط به این دو جنس را دور از شعارهاى توخالى بپذیریم و بر اساس آن برنامه ریزى کنیم و هر یک را در جایگاه شایسته اجتماعى خود قرار دهیم بى آنکه کمترین ظلم و ستم یا تحقیر در حق زنان روا داریم. ⬅️آنچه در کلمات مولا على(علیه السلام) در این وصیّت نامه و در بعضى خطبه هاى دیگر و کلمات قصار وارد شده مورد بحث و گفتگو از ناحیه بعضى قرار گرفته که آیا مفهوم این نامه ها و خطبه ها زن ستیزى نیست؟ ⬅️ ولى هرگاه ما به شأن ورود این خطبه ها و مسائل تاریخى مقارن آن بنگریم خواهیم دانست که این تعبیرات هرگز درباره همه زنان نیست، ⬅️بلکه اشاره به گروه خاصى دارد که سرچشمه مفاسدى در درون خانواده یا داخل اجتماع مى شدند. ⬅️مخصوصاً با توجّه به اینکه بخشى از سخنان مولا على(علیه السلام) در این باره بعد از جنگ جمل بیان شده است.