🌸سه شنبه ها 🌅درمحضرقرآن برنامه ایمان آورده ها👇 🌅بِسْمِ اللّه الرّحْمَنِ الرَّحِيمْ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْییکُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ انفال/۲۴ اى کسانى که ایمان آورده اید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامى که شما را به سوى چیزى مى خواند که شما را حیات مى بخشد! و بدانید خداوند میان انسان و قلب او حائل مى شود، و (همه شما در قیامت) نزد او گردآروى مى شوید! ✍دعوت به سوى حیات و زندگى در تعقیب آیات گذشته که مسلمانان را به علم، عمل، اطاعت و تسلیم دعوت مى کرد در این آیات همان هدف از راه دیگرى دنبال مى شود. نخست مى فرماید: اى کسانى که ایمان آورده اید! هنگامى که خدا و پیامبر، شما را به چیزى دعوت مى کند که شما را زنده مى کند اجابت نمائید آیه فوق با صراحت مى گویددعوت اسلام👇 ⬅️دعوت به سوى حیات و زندگى است، به سوى👇 ⬅️حیات معنوى، حیات مادّى، حیات فرهنگى، حیات اقتصادى، حیات سیاسى ⬅️بمعناى واقعى، حیات اخلاقى و اجتماعى، ⬅️و بالاخره حیات و زندگى در تمام زمینه ها. ⬅️این تعبیر، کوتاه ترین و جامع ترین تعبیرى است که درباره اسلام و آئین حق آمده است. اگر کسى بپرسد اسلام هدفش چیست؟ و چه چیز مى تواند به ما بدهد؟ در یک جمله کوتاه مى گوئیم👇 ⬅️ هدفش حیات در تمام زمینه ها است و این را به ما مى بخشد. ⁉️اما آیا مردم قبل از طلوع اسلام و دعوت قرآن، مرده بودند! که قرآن آنها را دعوت به حیات مى کند؟! ❓پاسخ این سؤال این است👇 ⬅️ آرى، آنها فاقد حیات به معنى قرآنیش بودند; زیرا حیات و زندگى مراحل مختلفى دارد که قرآن به همه آنها اشاره کرده است. ⬅️گاهى به معناى حیات گیاهى آمده آن چنان که مى گوید: إِعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یُحْیِ الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها: بدانید خدا زمین را پس از مرگ زنده مى کند. ⬅️گاهى به معناى حیات حیوانى ذکر شده مانند: إِنَّ الَّذی أَحْیاها لَمُحْیِ الْمَوْتى: خداوندى که آن (زمین) را زنده کرد مردگان را نیز زنده مى کند. ⬅️زمانى به معناى حیات فکرى و عقلانى و انسانى آمده است مانند: أَ وَ مَنْ کانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْناه...: آیا آن کس که مرده و گمراه بود و هدایتش کردیم همانند گمراهان است؟ ⬅️گاهى به معناى حیات جاودان جهان دیگر آمده مانند: یا لَیْتَنی قَدَّمْتُ لِحَیاتی: اى کاش براى زندگى امروز (روز رستاخیز) چیزى از پیش فرستاده بودم . ⬅️و زمانى به معناى علم و توانائى بى حدّ و انتها مى آید آن چنان که درباره خدا مى گوئیم: الْحَىِّ الَّذِى لایَمُوتُ: او زنده اى است که برایش مرگ وجود ندارد ⬅️با توجه به آنچه در اقسام حیات گفتیم روشن مى شود: مردم عصر جاهلى گر چه زندگى مادّى حیوانى داشتند اما از زندگى انسانى و معنوى و عقلانى محروم بودند قرآن آمد و آنها را دعوت به حیات و زندگى معنوى و عقلانى کرد. ⬅️و از این جا به خوبى معلوم مى شود: آنها که دین و مذهب را در یک سلسله برنامه هاى خشک و بى روح، خارج از محدوده زندگى و در حاشیه برنامه هاى فکرى و اجتماعى مى پندارند، چقدر در اشتباهند ⬅️یک دین راستین آن است که: حرکت در همه زمینه هاى زندگى ایجاد کند روح بدمد فکر و اندیشه بدهد، احساس مسئولیت بیافریند، همبستگى و اتحاد و ترقى و تکامل در همه زمینه ها ایجاد کند و به تمام معنى حیات آفرین بوده باشد! ⬅️ضمناً این حقیقت نیز آشکار شد آنها که آیه فوق را تنها به جهاد ، یا ایمان ، یا قرآن و یا بهشت تفسیر کرده اند و این امور را به عنوان تنها عامل حیات در آیه فوق معرفى نموده اند، در حقیقت مفهوم آیه را محدود ساخته اند. ⬅️زیرا مفهوم آیه همه اینها را در بر مى گیرد و بالاتر از آنها را; هر چیز، هر فکر، هر برنامه، و هر دستورى که شکلى از اشکال حیات انسانى را بیافریند در آیه فوق مندرج است. ⬅️پس از آن مى فرماید: بدانید که خداوند میان انسان و قلب او حائل مى شود، و این که همه شما نزد او در قیامت اجتماع خواهید کرد و اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ ⬅️شک نیست که منظور از قلب ـ همان گونه که سابقاً هم گفته ایم ـ روح و عقل است. و اما این که خدا چگونه میان انسان و روح و عقل او قرار مى گیرد احتمالات فراوانى درباره آن داده شده است: ⬅️گاه گفته مى شود: اشاره به شدت نزدیکى خداوند به بندگان است، آن چنان که گوئى در درون جان او و میان او و خودش قرار گرفته; همان گونه که قرآن مى گوید: وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ: ما از رگ گردن به انسان نزدیک تریم . 👇👇👇👇👇