ـــ ویژهبرنامۀ یَومُ الوَلایَة ــــ
برداشت:
بعد از طرح منابع اهل سنت و شیعه در مورد
«شأن نزول» آیۀ شریفه، سُراغ
برداشت نهائی میرویم.
برداشت اول:
این آیه، به صراحت تمام دلالت بر این دارد که
ولایت و
سرپرستی جامعۀ اسلامی، فقط با خدا، رسول و کسی است که در حال رکوع، صدقه داده است. و به نَقل از تاریخ شیعه و سنی کسی جز حضرت علی (ع) صدقه نداده است. چرا که شیخ طوسی در کتاب «
امالی طوسی» ص۵۴۹ در ضمن حدیثی از امام علی (ع) همین سخنان را به اثبات رسانیده است. امیرالمؤمنین؛ خطاب به عثمان، زبیر و سعد بن ابی وقاص چنین فرمودند: «
هل فيكم أحد آتى الزكاة و هو راكع غيرى، فنزلت فيه ؛ إِنَّمٰا وَلِيُّكُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ اَلَّذِينَ آمَنُوا اَلَّذِينَ يُقِيمُونَ اَلصَّلاٰةَ وَ يُؤْتُونَ اَلزَّكٰاةَ وَ هُمْ رٰاكِعُونَ..؟! قالوا: لا..!» آیا به غیر از من کسی را سراغ دارید که در حال رکوع صدقه داده باشد و آیه إِنَّمٰا وَلِيُّكُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ اَلَّذِينَ آمَنُوا اَلَّذِينَ يُقِيمُونَ اَلصَّلاٰةَ وَ يُؤْتُونَ اَلزَّكٰاةَ وَ هُمْ رٰاكِعُونَ در حق او نازل شده باشد..؟! همه گفتند: «خیر..!».
برداشت دوم:
با توجه به اینکه ولایت امیرالمؤمنین در این آیه در ردیف ولایت خدا و رسول قرار گرفته است حتّى بدون اینکه کوچکترین قیدی برای او ذکر شود، خُب بسیار بیانصافی است که ولایت حضرت را به غیر از ولایت خدا و رسول معرفی کنیم. پس همانطوری که؛ ولایت خدا و رسول به معنای اولویت و مقدم بودن ایشان در تصرف در جانها و مالها و امورات زندگی مردم است، خُب ولایت و سرپرستی حضرت علی (ع) نیز، از همین قرار است. در حدیثی از امام صادق میخوانیم: «
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «إِنَّمٰا وَلِيُّكُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ اَلَّذِينَ آمَنُوا» قَالَ: إِنَّمَا يَعْنِي؛ أَوْلَى بِكُمْ ؛ أَيْ أَحَقُّ بِكُمْ وَ بِأُمُورِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ أَمْوَالِكُمُ ، «اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ اَلَّذِينَ آمَنُوا» يَعْنِي عَلِيّاً وَ أَوْلاَدَهُ اَلْأَئِمَّةَ عَلَيهِمُ السَّلاَمُ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ...» مُراد خداوند از آیه شریفه «إِنَّمٰا وَلِيُّكُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ اَلَّذِينَ آمَنُوا...» این است که؛ همانا خداوند، اولی و مقدم هست به شما؛ یعنی چه کسی سزاوارتر است نسبت به امورات و جانها و اموال شما، از خدا و رسول و کسانی که ایمان آورده..؟! که مُراد؛ حضرت علی (ع) و أولادِ معصوم و أئمه هدی (عليهم السلام) هستند.
#سؤال: آیا ولیّ به معنای دوست میباشد..؟! یعنی؛ چنین بگوییم: «همانا دوست شما کسانی است که در حال رکوع زکات میدهند..؟!»
#جواب: خیر..! زیرا کلمه «إنّما» که در اول آیه ذکر شده است، دلالت بر «انحصار» میکند که طبق سخن شما بایستی ترجمه آیه شریفه چنین شود: «دوست شما؛ تنها کسانی هستند که در حال رکوع زکات میدهند» در حالی که پُر واضح است بسیار بیمعناست که محبّت و دوستی را منحصر در این بخش خاصّی از مؤمنین کرده و از مابقی مؤمنین؛ دوستی و محبت به دیگران را سلب و نفى کنیم. بلکه هر مؤمنی ممکن است دوستدارِ مؤمن دیگر باشد؛ چه در حال رکوع صدقه بدهد یا ندهد.
ــــــ آیات ولایت ــــــ
🌱⃟🌸๛
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
╭━⊰🌹❀🕊❀🌹🍀⊱━╮
๛🌼
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
Join✨ 📚
https://eitaa.com/joinchat/2125201763C9d6e859d22🖌
╰━⊰🌹❀🕊❀🍀🌹⊱━╯