🌟﷽🌟
💎
#پیام_معنوی_شبانه✨((۱۴۸۲))
🔰
#هفته_حدیث_خوانی(۵۱)
📚
#اصول_کافی_مرحوم_کلینی
📕
#كتاب۳_توحید،حدیث۱۰۲
👈باب۱۶
#معانی_اسماء
🌿
#حدیث_شماره_۷
💠قسمت ب
🕯شماره ۳۵۶
✍ابوهاشم گوید خدمت حضرت امام جواد علیه السلام بودم که مردى از آن حضرت پرسید...پس نباید گفت: خدا بهم پیوسته است و نه خدا کم است و نه زیاد است بلکه او به ذات خود قدیم است، زیرا هر چیز که یکتا نباشد تجزیه پذیر و خدا یکتاست و تجزیه پذیر نیست و کمى و زیادى نسبت به او تصور نشود هر چیز که تجزیه پذیرد و کم و زیادى نسبت به او تصور شود مخلوقى است که بر خالق خویش دلالت کند، اینکه گوئى خدا تواناست خبر دادهاى که چیزى او را ناتوان نکند و با این کلمه ناتوانى را از او برداشتهاى و ناتوانى را غیر او قرار دادهاى و نیز اینکه گوئى خدا عالمست، با این کلمه
#جهل را از او بر داشتهاى و جهل را غیر او قرار دادهاى و چون خدا همه چیز را نابود کند، صورت تلفظ و مفردات حروف را هم نابود کند و همیشه باشد آنکه علمش همیشگى است.آن مرد عرض کرد (اگر الفاظ از بین رود) پس چگونه پروردگار خود را
#شنوا مىنامیم؟ فرمود: از آن جهت که آنچه با گوش درک شود بر خدا پوشیده نیست ولى او را به گوشى که در سر فهمیده مىشود توصیف نمىکنم، همچنین او را
#بینا مىنامیم از آن جهت که آنچه درک شود مانند رنگ و شخص و غیر اینها بر او پوشیده نیست ولى او را به بینائى نگاه چشم توصیف نکنیم و همچنین او را
#لطیف نامیم براى آنکه به هر لطیفى داناست (چیز کوچک و دقیق) مانند پشه و کوچکتر از آن و محل نشو و نماى او و شعور و شهوت جنسى او و مهرورزى به اولادش و سوار شدن بعضى بر بعض دیگر بردن خوردنى و آشامیدنى براى اولادش در کوهها و کویرها و نهرها و خشک زارها، از اینجا دانستیم که خالق پشه لطیف است بدون کیفیت، کیفیت تنها براى مخلوقست که چگونگى دارد، و همچنین پروردگار خود را
#توانا نامیم نه از جهت توانائى مشت کوبى که میان مخلوق معروف است، اگر توانائى او توانائى مشت کوبى معمول میان مخلوق باشد تشبیه به مخلوق مىشود و احتمال زیادت برد و آنچه احتمال زیادت برد احتمال کاهش برد و هر چیز که ناقص و کاست باشد
#قدیم نباشد و چیزى که قدیم نیست عاجز است، پس پروردگار ما تبارک و تعالى نه مانند است و نه ضد و نه همتا و نه چگونگى و نه پایان و نه دیدن به چشم، بر دلها تحریم شده است که تشبیهش کنند و بر خاطرها که محدودش کنند و بر اندیشهها که پدید آمدهاش دانند، او از ابزار مخلوقش و نشانههاى آفریدگانش بالا و بر کنار است، و از آن برترى بسیارى دارد.