نهج‌ البلاغه ای‌ها 🌹🇵🇸
⁉️روزی مأمون به حضرت رضا علیه السلام عرض کرد: «بزرگتـریـن فضیـلت  که در آمده چیست؟» ✅ امام فرمود: «آیه . خداوند در ســوره آل عمران، آیه ۶۱ می فرماید: هر کس با تو در مقام احتجاج و گفتـگو برآمد، بعد از آنکه تو بر رسالـت خود یقین داری، 👥 بگو بیایید فرزنـدان را بخوانیم و شمـا هم فرزندانتـان را بخوانید، ما زن هایمـان و شمـا زن هایتان و ما افرادی را که چون نفس و جان مان هستند و شمـا هم نفـس های خـود را بخوانیـد. سپس مباهله کنیم و برای دروغگو لعنت خدا را بخواهیم . ❇️ وقتی این آیه نازل شد، رسول خدا صلی الله و آله و سلم، و را به عنوان فرزندان و علیهــاسـلام را به عنــوان زنـان و نیــز علی علیه السلام را به عنوان خودش برای مباهله با نصاری به میعاد برد . 💠 پس به حکــم خــدا علیه السلام رســول خــداست و چون هیچ یک از مـردم، برتر از رسول خدا نیستند، ضروری است که هیچ یک از مردم از امیرالمؤمنین برتر نباشند؛ جز خود رسول الله. فضیـلـت امیرالمـؤمنیـن بر تمام خلایق بعد از رسول خدا این است.» ⁉️مأمون گفت: «مگر در این آیه، فرزندان به لفظ جمع نیامده؟ ولی رسول خدا فقط دو فرزندش را برد؛ و مگر زنان به لفـظ جمـع نیامده؟ ولی رسـول خدا فقط فاطمه علیهاسلام را برد. پس چرا نگوییم در این آیه مقصود از نفس رسول خدا، خود رسول الله باشد؛ که اگر این را بگوییم، دیگر فضلی برای علی بن ابیطالب نخواهد بود؟» ✳️ امام رضا علیه السلام فرمود : « نه ؛ آنچه گفتی صحیح نیست. زیرا دعوت کننده، یعنی دعوت کننده ی کسی دیگر، نه خودش. همان طور که فرمان دهنده یعنی فرمان دهنده به دیگری . 🔰 در آیه مذکور خداوند می فرماید:« بگو بیایید بخوانیم؛ معلوم می شود رسول خدا که خواننده است شخص دیگری را می خواند. لذا باید نفس رسول خدا غیر از رسول خدا باشد تا خواندن صدق کند. 🔆و چون رسول خدا در هنگام مباهله هیچ مردی را جز علی ابن ابی طالب نبـردند، معلــوم می شود منظور خداوند از نفـس رسـول خـدا، کسی جز امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب نیست. مأمون که با این جواب دنــدان شکـن حضرت رضا علیه السلام روبرو شد، از جواب بازماند و گفت: «وقتی جواب آمد، سؤال از میان می رود.» پیشاپیش عید بر شما مبارک ┅═════️◇◈◇ @khairolbashar ◇◈◇═════┅