#نهجالبلاغه_تصویری 🖼
افراط و تفریط ممنوع !!! 😡
(کُنْ سَمْحاً وَلاَ تَکُنْ مُبَذِّراً، وَکُنْ مُقَدِّراً وَلاَ تَکُنْ مُقَتِّراً)
مُبذّر از ماده «تبذیر» از ریشه «بذر» در اصل به معناى پاشیدن دانه است; ولی چون برای اموال به کار میرود به کار کسانى اطلاق مى شود که اموال💰خود را نادرست مصرف مىکنند. معادل فارسى آن امروزه ریخت و پاش است.
«مُقتِّر» از ماده «تقتیر» در اصل به معناى تنگ گرفتن است و هنگامى که در مورد اموال به کار رود به معناى بخیل و خسیسبودن است.🤐
«مقدّر» از ماده تقدیر به معناى مدیریت صحیح اموال است که حد وسط در میان تبذیر و تقتیر است.
در قرآن داریم : حق خویشاوندان و مستمندان و واماندگان در راه را ادا کن و تبذیر مکن، چرا که تبذیر کنندگان برادران شیطانند👹».(۱)
در جاى دیگر درباره صفات والاى بندگان برگزیده و عباد الرحمان مى فرماید: آنها کسانى هستند که هنگامى که انفاق مى کنند نه اسراف مى کنند و نه بخل و سخت گیرى😌 دارند و در میان این دو، حد اعتدال را رعایت مى کنند»(۲)
⁉️در اینجا این سؤال پیش مىآید که تاکید در میانه روى در انفاق چگونه با ایثار (مقدم داشتن دیگران بر خویشتن) که در حالات امامان آمده سازگار است مثل آنچه در شأن نزول سوره «دهر» و آیه شریفه (وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِیناً وَیَتِیماً وَأَسِیراً) نازل شد.
✅پاسخ: مسئله اعتدال حکمى عام است و ایثار حکمى خاص که مربوط به موارد معینی است. مسئله انفاق و ایثار یک استثناست.
(۱)اسراء، آیه ۲۶ و ۲۷
(۲)فرقان، آیه ۶۷
#کاشان_پایتخت_نهجالبلاغه 💐
╭━═◇◆♥◆◇═━╮
@khairolbashar
╰━═◇◆♥◆◇═━╯