الموسیقی الکبیر؛ نگاهی اندیشمندانه از فارابی به موسیقی این کتاب از جمله نوشته های خطی قدیمی به زبان عربی است که به دلیل کثرت مطالب، قدمت اصطلاح های به کار برده شده، عمق معانی،اشکال خواندن و فهم آن و فراوان نبودن نسخه های کامل در کتابخانه های عمومی و همچنین به سبب آنکه اقدام به تحقیق تنها در آن فایده چندانی نداشته و شرح معانی و توضیح اشکالات مطالب مستلزم آگاهی در این گونه مباحث بوده است و نیز بیرون آوردن معانی از مراجع مختلف برای فهم مطلب، تخصص و فراغت زیاد لازم داشته است، پژوهندگان تنها به قسمت هایی از این کتاب مراجعه کرده اند یا پاره ای از آن را در مواقع مناسب مورد توجه قرار داده و به همین بسنده کرده اند. محتویات کتاب موسیقی کبیر کتاب موسیقی کبیر، خود دو جلد است که فارابی با عنوان کتاب اول و کتاب دوم از آن ها یاد می کند. کتاب اول (جلد اول)، محصول اندیشه و نظر مولّد شخصِ فارابی است که با تأمل و فهم دقیق به تدوین ابواب علم موسیقی اقدام کرده است. اما کتاب دوم (جلد دوم)، در خصوص آرای دیگران است که فارابی تألیف و تنظیم کرده و سپس به تحلیل و ارزیابی آنها اقدام نموده است. در حقیقت فارابی پس از شناخت آرای دیگران که در جلد دوم گردآورده، محتوای جلد اول را بر اساس اندیشه خود، تدوین کرده است.  تشریح ساز عود در نسخه خطی کتاب موسیقی کبیر اثر فارابی همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید در قسمتی از کتابی موسیقی کبیر فارابی به تشریح ساز عود پرداخته شده است. موضوع جزء های کتاب موسیقی کبیر جلد اول موجود است ولی متأسفانه جلد دوم مفقود و تا کنون نسخه ای از آن یافت نشده. با این وصف بررسی کتاب موسیقی کبیر فارابی منحصر به کتاب اول می شود. کتاب اول در دو جزء (بخش) تنظیم شده است. جزء اول در خصوص ورود به هنر موسیقی است و جزء دوم در خصوص خود هنر موسیقی است. در جزء اول، عمدتا به مباحث نظری (ماهیت و قلمرو معرفت موسیقایی) در خصوص هنر موسیقی می پردازد و شامل تعاریف و اصطلاحات، استعدادها و شناختها و مهارتها و نیز مباحث نظری که در عمل بکار می رود، می پردازد. این در حالی است که در جزء دوم بیشتر به مباحث عملی (تولید محصول موسیقی) می پردازد و شامل مباحثی در خصوص اصول آهنگسازی، انواع سازها و نحوه تطبیق آن اصول بر سازها به منظور تولید آهنگ، می باشد. اصل موضوع کتاب موسیقی کبیر، هنر موسیقی است: « جزء دوم »؛ ولی مقدمه ای که فارابی در طرح بحث می آورد، ناظر به شناخت موسیقایی است: «جزء اول»؛ آنچه که بیشتر به کار مطالعه و بررسی به منظور بهره گیری در مطالعات نظری هنر می آید، بیشتر از جزء اول و در برخی موارد نکاتی از جزء دوم می باشد. منابع: جلال محدثی. چیستی و چراییِ هنر؛ تلاشی برای فهم هنر در نگاه فارابی (کنفرانس ملی مطالعات هنر و پژوهش های علوم انسانی 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋