ب ) سرزمین : محدودۀ جغرافیایی است که بامغزهای کم وبیش ثابت معین ومشخص می شود سرزمین شامل مناطق خاکی ، آبی وهوایی یک کشوراست . ج ) قدرت سیاسی : جمعیت وسرزمین برای اینکه شکل پذیردبایددارای رهبری واحدباشد ریشه واساس قدرت کلیۀ گروههای اجتماعی داخلی ناشی ازقدرت واحدی است که بدان قدرت سیاسی یاقدرت حکومت می گویند این قدرت دارای ویژگیهایی است ازجمله حاکمیت (صحنه داخلی) و استقلال (صحنه بین المللی) شناسایی کشوروحکومت : هنگامی که کشورجدیدی درصحنۀ بین المللی ایجادمی شودیعنی عوامل تشکیل دهندۀ آن جمع می گرددسایرکشورهابه منظوربرقراری ارتباط باآن کشوربایدآنرابرسمیت بشناسد. اشکال ایجادکشورجدید : 1- اعمال سیاست استعمارزدایی مانندتأسیس اکثرکشورهای قارۀ آفریقا مثل مراکش 2- ادغام واتحاددوکشورمثل اتحاددوآلمان ، اتحادبین دویمن ، اتحادویتنام 3- تجزیه قسمتی ازسرزمین یک کشور مثل ایجادکشوربنگلادش که ازتجزیۀ قسمتی ازپاکستان ایجادشد 4- تجزیه یک کشوروایجاددویاچندکشورمستقل مثل کره یا جمهوریهای شوروی سابق تعریف شناسایی : شناسایی عملی است که به موجب آن کشورهاوجودیک جامعۀ سیاسی جدید(یک کشوریاحکومت) ومستقل راکه قادربه رعایت حقوق بین الملل است تصدیق وتأییدمی کنددرنتیجه ارادۀ خودرادایربرشناسایی آن بعناون عضوجامعۀ بین المللی اعلام می دارد . نکته : شناسایی هم درموردیک کشورمطرح است وهم درمورد حکومت آن کشور اثرشناسایی : دررابطه بااثرشناسایی دونظریه عمده وجوددارد نظریه اول نظریه تأسیسی یاایجادی ونظریه دوم نظریه اعلامی است 1- نظریه تأسیسی : طبق این نظریه شناسایی ازعناصرایجادکنندۀ یک کشورتلقی می شودبعبارت دیگراگرسه عنصر(جمعیت – قلمروی سرزمینی – قدرت سیاسی) وجودداشته باشندولی عمل شناسایی صورت نگیردیک کشورایجادنخواهدشد . 2- نظریه اعلامی : طبق این نظریه یک کشوربه محض اجتماع سه عنصر(جمعیت – قلمروی سرزمینی – قدرت سیاسی) ایجادمی شودوشناسایی عامل تشکیل دهندۀ یک کشورتلقی نمی شودبلکه صرفاً به منزلۀ اعلام ورودکشورجدیدبه صحنۀ بین المللی ازسوی سایرکشورهاست . نکته : ازبین این دونظریه درحال حاضرنظریه اعلامی موردپذیرش است . زمان شناسایی : شناسایی عملی است که بایدبعدازتأسیس وایجادیک کشورصورت بگیردچون که شناسایی درواقع تعیید نهادی است که قبلاً بوجودآمده است (کشور) اما امروزه ممکن است که عمل شناسایی ازسوی کشورهابه تأخیربیفتدمثل اینکه حکومت پاکستان ازشناسایی بنگلادش خودداری می کرد یاممکن است که پیش رس باشدیعنی قبل ازایجادیک کشورصورت گیردمثل شناسایی الجزایرتوسط برخی ازکشورهاقبل ازاستقلال. چگونگی شناسایی : شناسایی ممکن است که صریح یاضمنی باشدشناسایی صریح ممکن است که بصورت فردی وجمعی صورت پذیرد - شناسایی ضمنی هم ممکن است که بصورت فردی یاجمعی صورت گیرد . شناسایی صریح فردی : شناسایی کشورجدیدبطورصریح وعلنی ضمن تنظیم یک سندرسمی مثل اعلامیه یا یک معاهده ازسوی یک کشورشناسایی صریح فردی محسوب می شود . شناسایی صریح جمعی : شناسایی کشورنوبنیادازجانب تعدادی ازکشورهاضمن تنظیم یک سندرسمی مثل معادۀ چندجانبه یااعلامیه چندجانبه شناسایی صریح جمعی تلقی می شود شناسایی ضمنی فردی : شناسایی کشورجدیدبطورضمنی ازسوی یک کشورضمن برقراری روابط دیپلماتیک شناسایی ضمنی جمعی : شناسایی کشورنوبنیادتوسط گروهی ازکشورهادرچارچوب پذیرش عضویت آن کشوردریک سازمان بین المللی ویادریک کنفرانس بین المللی مثل عضویت یک کشورنوبنیاددرسازمان ملل متحد نکته : مهمترین راه شناسایی یک کشورعضویت آن کشوردرسازمان ملل متحد است . سوال: آیادرصحنۀ بین المللی الزام وجودداردیانه ؟ خیر یعنی اینکه دولتهاتعهدیاتکلیف حقوقی مبنی برشناسایی یک کشورندارندعمدتاًمسئلۀ شناسایی رابابرقراری روابط دیپلماتیک یکی می دانندودرنتیجه ازشناسایی کشورجدیدخودداری می کند . عدم شناسایی یانظریه استیمسون : استیمسون وزیرامورخارجه وقت ایالات متحده آمریکابودیبق نظروی کشورهای ایجادشده بواسطۀ جنگ تجاوزکارانه برسمیت شناخته نخواهندشداین نظریه موردقبول جامعۀ بین المللی قرارگرفت شناسایی حکومت : هنگامی که کشورهابرای مدت زمان طولانی وجودداشته باشندممکن است کهحکومت آنهابراثرانقلاب یاکودتاتغییرپیدانمایددراین حالت بحث شناسایی حکومت یک کشورمطرح می شود . زمان شناسایی حکومت : درصورتی که حکومت یک کشوردارای شرایط استقرارسلطه باشدیعنی اینکه حکومتبتوانددرسراسرقلمروداخلی آن کشورحاکمیت خودرااعمال کندبرسمیت شناخته خواهدشدبنابراین حکومتهایی که براثرانقلابهای داخلی تشکیل می گردندنبایدموردشناسایی قرارگیرندمگرزمانی که رهبران آن بتوانندامور کشوررا بطور کامل دراختیاربگیرندوقدرتهای دیگرراسرکوب کنند. عدم شناسایی حکومت : عدم شناسایی حکومت جدیدممکن است منجربه محروم