خرده آزمونهای وکسلر
ذخیره مقاله با فرمت پی دی اف
خرده آزمونهای وکسلر، یکی از مباحث مطرح در روانسنجی در علم روانشناسی بوده و به معنای آزمونهای هوشی است که شامل سنین مختلف میباشد که توسط دیوید وکسلر طراحی شده است. او بعد از ساخت آزمونی دست به تکمیل و تجدید نظر زد و آزمونهای هوشی مخصوص سنین مختلف طراحی کرد تا جنبههای گوناگون هوشی را بررسی کند. در این مقاله بعد از بیان تاریخچه بحث به فرمهای تجدید نظر شده آزمون وکسلر میپردازیم.
فهرست مندرجات
۱ - مقدمه
۲ - فرمها
۲.۱ - مقیاس تجدیدنظرشده بزرگسالان
۲.۱.۱ - مقیاس هوش کلامی
۲.۱.۱.۱ - اطلاعات عمومی
۲.۱.۱.۲ - فراخنای ارقام
۲.۱.۱.۳ - گنجینه لغات
۲.۱.۱.۴ - محاسبات
۲.۱.۱.۵ - درک و فهم
۲.۱.۱.۶ - شباهتها
۲.۱.۲ - مقیاس هوش عملی
۲.۱.۲.۱ - تکمیل تصاویر
۲.۱.۲.۲ - تنظیم تصاویر
۲.۱.۲.۳ - طراحی با مکعبها
۲.۱.۲.۴ - الحاق قطعات
۲.۱.۲.۵ - نماد ارقام
۲.۲ - مقیاس تجدیدنظرشده کودکان
۲.۳ - مقیاس تجدیدنظرشده کودکان پیشآموزشگاهی
۳ - روش اجرا و نمرهگذاری آزمونهای وکسلر
۴ - پانویس
۵ - منبع
۱ - مقدمه
[ویرایش]
دیوید وکسلر در دهه ۱۹۳۰ مطالعه تعدادی از آزمونهای استاندارد را آغاز کرد.[۱] او معتقد بود که آزمون استنفورد – بینه بیش از حد به توان کلامی تکیه دارد و برای بزرگسالان مناسب نیست. به همین دلیل دست به ساختن آزمون تازهای زد[۲] و برای ساختن مجموعه اولیه مقیاس خود، ۱۱ خردهآزمون را انتخاب نمود.
چند تا از خردهآزمونهایش را از بخشهای مختلف آزمون تجدیدنظرشده ۱۹۳۷ استنفورد – بینه گرفت. بقیه خردهآزمونها را از امتحانات گروهی ارتش، طراحی مکعبهای کهس، آزمون ارتش آلفا، آزمون ارتش بتا، آزمون تکمیل تصاویر هیلی و آزمون پینتر – پاترسون گرفت. این خردهآزمونها را با هم ترکیب کرد و در ۱۹۳۹ با عنوان مقیاس هوشی وکسلر – بلویو (Wechsler- Bellevue) منتشر ساخت.[۳]
مقیاس اولیه وکسلر – بلویو برای بزرگسالان ساخته شده بود که شامل دو بخش بود: مقیاس کلامی و مقیاس عملکردی که علاوه بر نمرههای جداگانه دارای نمره هوشبهر کلی نیز بود.[۴] اما در ۱۹۴۹ وکسلر، مقیاس هوشی وکسلر برای کودکان (WISC) را تدوین کرد به طوری که با این آزمون، هوش کودکان از ۵ سال به بالا با همان روش بزرگسالان سنجیده
میشد.[۵] آخرین فرم تجدیدنظرشده آزمون وکسلر در ۱۹۸۱ منتشر شد.
۲ - فرمها
[ویرایش]
این آزمون دارای سه فرم مختلف است.[۶]
۲.۱ - مقیاس تجدیدنظرشده بزرگسالان
این مقیاس از ۱۱ خرده آزمون تشکیل شده است که ۶ تای آن مقیاس کلامی و ۵ تای دیگر مقیاس غیرکلامی یا عملی را تشکیل میدهند.
۲.۱.۱ - مقیاس هوش کلامی
در این قسمت به ۶ مورد از خرده آزمونها که مقیاس آنها هوش کلامی است اشاره میکنیم.
۲.۱.۱.۱ - اطلاعات عمومی
این خردهآزمون ۲۹ ماده دارد که جنبه تخصصی یا تحصیلی ندارند. انتظار میرود که هر فرد بزرگسال بهنجار بتواند به آنها پاسخهای درست بدهد. با این خردهآزمون دامنه دانش و اطلاعات عمومی آزمودنی اندازهگیری میشود. گرچه سوالهای این مقیاس برای اندازهگیری اطلاعات عمومی ساخته شدهاند. اما میزان کنجکاوی، علاقه به کسب اطلاعات و عامل فرهنگی ممکن است در نمره این خردهآزمون تاثیر بگذارد.
۲.۱.۱.۲ - فراخنای ارقام
آزمایشکننده فهرستی از ارقام از سه تا نهتایی را با آرامش و با صدای بلند میخواند و آزمودنی پس از گوش دادن به هر فهرست باید به همان ترتیب آنها را بازگو کند. این آزمون که یکی از متداولترین شاخص هوش است، مستلزم آن است که آزمودنی بعضی از فهرستهای ارقام خواندهشده را به همان ترتیب و بعضی دیگر را به صورت وارونه بازگو کند. در حالت اول، حافظه برای ارقام مستقیم و در حالت دوم، حافظه برای ارقام وارونه اندازهگیری میشود. این خردهآزمون، حافظه شنیداری کوتاهمدت را اندازهگیری میکند. اما باید دانست میزان دقت و تمرکز و یا حواسپرتی و اضطراب آزمودنی نمره او را تحت تاثیر قرار میدهد.
۲.۱.۱.۳ - گنجینه لغات
فهرستی از ۳۵ کلمه به صورت شفاهی و کتبی به آزمودنی ارایه میشود و او باید آنها را تعریف کند و یا معنای آنها را توضیح دهد. این آزمون یکی از شاخصهای مهم هوش به شمار میرود، از عامل اضطراب و حواسپرتی و اختلالهای عاطفی کمتر تاثیر میپذیرد.
۲.۱.۱.۴ - محاسبات
این خردهآزمون شامل ۱۴ مساله ساده است که معمولا بدون استفاده از کاغذ و مداد میتوان آنها را حل کرد. این خردهآزمون بیشتر به عنوان آزمون استدلال تلقی میشود تا عملکرد محاسبات عددی. در اجرای این آزمون عواملی مانن