مخالف هستند را به قرآن عرضه کنیم تا ببینیم مطابق تعالیم الهی قرآن است یا نه. مثلاً آقا امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:« إِذَا وَرَدَ عَلَیْکُمْ حَدِیثَانِ مُخْتَلِفَانِ فَاعْرِضُوهُمَا عَلَى کِتَابِ اللَّهِ فَمَا وَافَقَ کِتَابَ اللَّهِ فَخُذُوهُ وَ مَا خَالَفَ کِتَابَ اللَّهِ فَرُدُّوهُ[۷] هنگامی که دو حدیث متفاوت (که موضوع واحد، و دو حکم متغایر داشته باشد) بر شما رسید آن دو را بر کتاب الهی عرضه نمائید اگر یکی از آن دو با قرآن موافق بود (و حکم آن بر طبق حکم آیات قرآن بود) آن را بگیرید و آن دیگری را که مخالف با حکم کتاب الهی است ترک کنید.» چنین سفارشی تنها در صورتی ممکن است که کل قرآن بدون تحریف باقی مانده باشد که آن را میزان تشخیص احادیث قرار دهیم.
۲- از جمله احادیثی که علمای شیعه و اهل سنت آن را نقل کردهاند حدیث ثقلین است. حدیثی که بیانگر عدم تحریف قرآن نیز است. در این حدیث پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: « اِنّی تارِکٌ فیکُمُ الثِّقْلَینِ ما اِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِما لَنْ تَضِلُوا بَعْدی اَحَدَهُما اَعْظَمُ مِنَ الآخِرِ کتابَ اللهِ مُمْدُودٌ مِن السَّماء اِلَی الْاَرْضِ وَ عِتْرَتی اَهْلَ بَیْتی وَ لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی یَرِدا عَلیّ الْحَوضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ تُخَلِّفُونی فیهِما[۸] همانا من شما را ترک میکنم و در بین شما دو چیز گرانبها است. تا هنگامی که به این دو چنگ میزنید هرگز گمراه نمیشوید. یکی از آن دو از دیگری عظیمتر است. کتاب خدا که از آسمان تا زمین کشیده شده و عترت من یعنی اهل بیتم. این دو هیچگاه از یکدیگر جدا نمیشوند تا به من در حوض کوثر برگردند. بنگرید که چگونه حق مرا درباره این دو ادا میکنید.»
حدیث مذکور بر عدم تحریف قرآن دلالت دارد؛ چرا که حضرت این حدیث شریف را برای بعد از رحلت خویش برای امت بیان کردند. اگر بعد از خودش قرآن تحریف میشد هیچگاه امّت خویش را برای نجات از گمراهی، به قرآن تحریف شده سفارش نمیکرد. بنابراین از سفارش حضرت به تمسک قرآن برای عدم گمراهی امت معلوم میشود که قرآن در آینده دستخوش تحریف نخواهد شد.
سخن آخر
دلایل عقلی و نقلی بسیاری برای عدم تحریف قرآن وجود دارد. در این یادداشت تنها به برخی از آنها اشاره شد. به هر حال قرآن حجت الهی روی زمین است و خود خداوند با نیروی الهیاش نیز از هرگونه تحریف آن را نگاه داشته است و اگر کوچکترین تحریفی در قرآن رخ داده بود حتماً اهل بیت (علیهمالسلام) خبر از آن میدادند و به دنبال اصلاح قرآن بودند تا به شکل اصیل خود بازگردد. پس احتمال تحریف قرآن احتمالی واهی است.
پینوشت
[۱] . ابن منظور؛ شرتونی، ذیل «حرف»
[۲] . محمدهادی معرفت، صیانة القرآن من التحریف، ص۱۳.
[۳] . هادوی تهرانی، مبانی کلامی اجتهاد، ص ۶۷.
[۴] . مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج ۱۱، ص ۲۲.
[۵] . سبحانی، فروغ ابدیت، ج ۲، ص ۵۰۲.
[۶] . جعفریان، تاریخ خلفا، ج ۲، ص۳۰.
[۷] . حرعاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۸۴، ح ۲۹.
[۸] . سنن ترمذی، جلد ۲، صفحه ۳۰۸.
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در
#فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/CedMtnzvdW6IOOEwIsIdkC
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔
https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔
www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔
https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔
https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔
https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔
sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋