💢انفجار سرمایه، انفجار شهرت، آغاز سلبریتیسم
⭕️مثبت یا منفی بودن اثرگذاری سلبریتیها تحلیلی یکخطی ندارد. سطح اول پاسخ به این سوال این است که خوب یا بد از کدام منظر؟ خود سلبریتی؟ دولتها؟ یا عامه مردم؟
♨️اثربخشی سلبریتیها بهطورکلی امر جدیدی نیست.
⭕️سابقه تاریخی اقتصاد و جامعهشناسی تبلیغات در کشور خودمان هم این روند را نشان میدهد، نگاهی به آرشیو مجلات دوره پهلوی موید این نکته است.
⭕️ باید بگوییم رشد اثر آنها بهیکباره در عصر انفجار اطلاعات تصاعدی شد. انفجار اطلاعات منجر به انفجار شهرت شده و انفجار شهرت هم انفجار سرمایه را پدید آورده و احتمالا این چرخه در یک منطق دیالکتیکی مدام خود را بازتولید میکند و سلبریتیسم را پدید آورده است.
⭕️در بین سلبریتیهای موثر، وجیهترین آنها ورزشکاران یا بازیگران هستند؛ جمعی که بالاخره درمیان آنها زحمتکشیده و دود چراغ خورده و از زمین خاکی شروع کرده و خاک تئاتر خورده کم نیست.
⭕️امروز اما فضای مجازی زیستبوم بلاگرهای شکم، مد، پزشکی، جراحی، لیپوساکشن، اپیلاسیون، کنکور و مدرک و آموزش، طب سنتی و حتی مذهب و... شده است. کمهنرانی که با رویافروشی از این بستر درآمدهای نجومی دارند و زیستشان در ادامه این چرخه است؛ بستری که در آن دولتها موجودی منفعل هستند و در فعالانهترین موضع برای استفاده از آن باید باج بدهند.
⭕️ مردم هم منفعل و تماشاچی هستند، آنها از سویی به یغما رفتن سرمایهها و بلندتر شدن قلل تبعیض را باید تماشا کنند و از طرف دیگر شاهد سرقت اعتراض و تبدیل آن به اغتشاش و حمایتهای بیهزینه و کاسبکارانه باشند. این وسط برنده سلبریتیها هستند که هم کاسب سرمایهاند و هم اعتبار. سلبریتیها حامی وضع موجودند و دولتها و مردم اگر عمیقتر به ماجرا نگاه کنند باید این وضعیت را تغییر بدهد.
✍️محمد زعیم زاده
•┈┈┈••✾••┈┈┈•
#رسانه
#جنگ_روایت
#جنگ_شناختی
#فضای_مجازی
#سلبریتی
#سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب
🆔
@savad_rasaneh