ا ﷽ ا
☘نکاتی پیرامون:/۱
کتاب
#فقه_الرضا علیه السلام
🔸 کتاب «فقه الرضا» کتابی است که در انتسابش به امام رضا(ع) دیدگاههای مختلفی وجود دارد. به نظر برخی، بعید است خود امام(ع) چنین کتابی را نوشته باشند. البته این نپذیرفتن به معنای رد کل کتاب و روایات موجود در آن نیست، بلکه کلیات کتاب مورد پذیرش بسیاری از فقها بوده و روایاتی را از آن نقل کردهاند.
🔸این کتاب منسوب به امام رضا ـ علیه السلام ـ است
بزرگانی مثل ملا مهدی نراقی، علامه مجلسی، میرزا عبدالله افندی ، محقق نراقی و سید مجاهد و شیخ بحرانی، این کتاب را تأیید کردهاند و معتقدند که در سال ۲۰۰ هجری به خط امام رضا ـ علیه السلام ـ نوشته شده است، در مکه معظمه نسخهای از آن به خط کوفی موجود است.
امّا مرحوم شیخ حر عاملی، وحید بهبهانی و سید حسن صدر و آقا رضا همدانی این انتساب را نمیپذیرند،و هر گروه برای خود دلائلی دارند.
🔸کتاب فقه الرضا از قرن يازدهم به بعد، در زمان صفويه بين اصحاب بروز میيابد. اين کتاب تاريخ دارد و اولين کسی که آن را پيدا کرده سيدميرحسين است. مرحوم مجلسی میفرمايد وی يکی از علمای اصفهان است. سيدميرحسين میگويد: «من در بيتالله الحرام مجاور بودم؛ عدهای از حجاج قم آمده بودند و کتابی همراه آنها بود». ايشان آن کتاب را استنساخ میکند و بعد میآورد به اصفهان و مشهور میشود.
اين کتاب مانند کتابهای آن زمان خطی بوده و ايشان ادعا میکند که برای من وثوق پيدا شده که اين کتاب برای حضرت رضا (علیهالسلام) است. در اول اين کتاب نوشته شده: «بسم الله الرحمن الرحيم يقول عبدالله علی بن موسی»؛از اين عبارت «عبدالله علی بن موسی» برای اين آقا وثوق پيدا میشود که کلام حضرت رضا (علیهالسلام) است. اين کتاب را ابتدا دو مجلسی بزرگوار استنساخ کردند و از عجايب است که مجلسی دوم (پسر) با اينکه با خود ايشان همصحبت بوده و از ايشان گرفته، وقتی به اينجا میرسد میگويد پدر من از ايشان نقل کرده - و خود ايشان نقل نمیکند - که روی اين کتاب خطوط و امضای علما هم بوده که دلالت بر صحت انتساب اين کتاب به حضرت رضا (علیهالسلام) میکند
🔸نکته بسيار مهم اين کتاب، اين است که فتاوايی در بين اصحاب ما بسيار مشهور بود، و دعوای اجماع هم بر آن فتاوا شده بود، برای اولينبار دليل آنها در اين کتاب پيدا شد؛ يعنی حدود هفت قرن علمای ما حلقه مفقوده داشتند و واقعاً معضلی در فقه ما بود که مثل سيد مرتضی و خصوصاً بغدادیها ادعای اجماع بر مطلبی داشتند و هفت قرن علمای شیعه دنبال دليل بودند و پيدا نکرده بودند و اين دلايل يکدفعه در اين کتاب پيدا شد، و لذا يکی از مهمترين دليلهای اعتماد بر اين کتاب اين بود که مدارک فتاوای اصحاب ما که از قديم بود، منحصراً در اين کتاب پيدا شد، لذا عدهای فکر کردند که اين کتاب حتماً استنادش به امام رضا (علیهالسلام) است، خصوصاً که ادعا میشد اين کتاب به خط امام رضا (علیهالسلام) است.
🔸اين کتاب بحثهای فراوانی را بين اصحاب ما به وجود آورد. آرايی که در مورد اين کتاب مطرح شده اجمالاً از اين قرار است: عدهای به آن اعتماد کردهاند مثل مرحوم مجلسی؛ عدهای مثل مرحوم شيخ حر با اينکه اين کتاب در زمان خود ايشان مطرح بوده، به کتاب اعتماد نکردهاند، ولذا آن را جزو مصادر «وسائل»قرار نداده و از اين کتاب نقل نکرده است؛ عدهای هم گفتهاند خبر مرسل است و در حد يک روايت مرسل میشود قبولش کرد؛ وعدهای هم گفتهاند بيش از خبر مرسل است، يعنی خبر ضعيفی است که به آن عمل شده و شهرت عملی يافته است.
🔸تشخيص مؤلف اين کتاب خيلی مشکل است؛ زيرا از حين تولد کتاب معلومات درستی به ما نرسيده است و کتاب با يک ابهامی همراه بوده است. مرحوم مجلسی کنکاش و پيگيری کاملی از اين کتاب نکرده است؛ از خطوط علمايی که اطراف آن بوده و اينکه آن علما چه کسانی هستند، اسمی نبرده است. دليل اينکه چرا اسم نبرده، با اينکه ايشان میگويد خطوط علما بوده، برای ما معلوم نيست.
🔸غلطهای فقه الرضا
در اين کتاب فعلی که به دست ما رسيده است بيش از دو سه مورد غلط وجود دارد؛ مثلاً شستن پا در وضو را دارد؛ يا درباره آب، روايت آن را حذف کرده و اين مطلب را دارد که اگر در آب کر سنگ بياندازند و موج به دو طرف نرسد، اين آب کر است؛ اين مطلب فتوای ابوحنیفه است و ما در شيعه نداريم.
در مجموع چند موردی دارد که شيعه الآن به آن عمل نمیکند و در اين کتاب موجود است
منبع :
دانشنامه ویکی فقه ،ماده :فقه الرضا
#فقه_الرضا علیه السلام
#کتاب_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ادامه 👇👇👇