❤️ باسمه تعالی 🌸 فانْظرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا 🌸 "بنگر به نشانه‌های رحمت خداوند، چگونه زمين را پس از مردن زنده می‌کند" ♦️ سه مطلب در رابطه با نوروز بايد مورد توجّه باشد: 🔶 ١. گرچه لفظ نوروز يا نيروز در روايات آمده، ولی نمی‌توان حکم به صحت سند رواياتی نمود که تأييد نوروز از آن‌ها استفاده می‌شود. 🔶 ٢. صرف نظر از مطلب اوّل، از آنجا که اصطلاح نوروز در طول تاريخ دارای تطبيقات مختلفی بوده و چه‌بسا در زمان صدور روايات، نوروز بر روزهايی از ماه‌های زمستان يا تابستان مثل بهمن و تير تطبيق می‌شده است و تنها از زمان جلال الدين ملک شاه سلجوقی (و با اهتمام دانشمندانی چون عمر خيام رياضيدان) نوروز به معنای امروز تثبيت شده است، نمی‌توان گفت مصداق نوروز وارد شده در روايات، نوروز مرسوم نزد ماست. 🔷 و بدين جهت است که نزد خواص و بلکه بسياری از غير خواص، نوروز رايج مطابق اول فروردين (تحويل شمس به برج حملمعروف به نوروز جلالی می‌باشد. 🔶 ٣. با اين همه اسلام با سنّت‌های حسنه و ديد و بازديدهای ارحام و دوستان و همگامی با طبيعت در نشاط و فعاليت و بيداری مخالفتی ندارد؛ بلکه تحت عناوين عام مورد تأييد نيز هست. و هم‌چنين اگر کسی احتمال بدهد ( به نوعی که صدق بلوغ ثواب کند) اعمالی که در بعضی روايات وارد شده است، منطبق بر نوروز رسمی فعلی است، بجا آوردن آن‌ها، به احتمال مطلوبيت، مستلزم ثواب خواهد بود. سید محمد رضا مدرسی طباطبائی