• و شاخص های بعدی به چه ترتیب هستند؟
شاخصه سوم اصل عدالت است؛ یعنى زوجین با تعدیل رفتارى در روابط خود و دیگران، کانون خانه را محضر حق کرده و عنایت الهى را دنبال مى کنند. در این خانه رفتارهاى سینوسى نامتعادل با خود یا دیگران، دیده نمى شود. مثلاً این گونه نیست که گاهى معاشرت بى حد با دیگران باشد، گاهى اهل خانه در را بسته، معاشرت نکنند، و قطع رحم باشد. چرا که وجود این رفتارها در خانه در تربیت فرزندان تأثیر میگذارد، عدم تعادل رفتارى زوجین با خود و دیگران، اصلى است که کانون خانواده را مضمحل مى کند، نماینده جمهورى اسلامى ایران در اجلاس یونیسف و حقوق کودک در ژنو و ژوهانسبورگ افریقاى جنوبى معتقدند اگر میخواهیم خانه محضر حق شود، باید تعدیل در رفتار و کردار وجود داشته باشد، زیرا وقتى فرزندان این از هم گسیختگىها را مى بینند، دچار بیگانگى با خانه و خانواده مى شوند. طبق آیه شریفه ۵٨، سوره اعراف، ولبلد الطیب یخرج نباته بإذن ربه؛ یعنى در زمین پاک است که به إذن خداوند دانه و محصول پاک مى روید... علماى ما مصداق بلد طیب را خانواده ذکر کردهاند. خانواده اگر طیب و طاهر و پاک باشد، محصول پاک میدهد؛ والذى خبث لا یخرج الا نکدا.
نگوییم چرا فرزندان یک خانواده موفق، سالم، با خدا و محب اهل بیت (ع)اند، ولى... باید در احوال خانواده، لقمه حلال و... تفحص کرد. به تعبیر علامة طباطبایى، خانواده زمانى طیب مى شود که: لقمه طیب، رفتار طیب، شیر مادر پاک، مادر با وضو، مطهر و بدون گناه، روح طهارت را به فرزندش بدهد. پاکى پدر و مادر و به نوعی انتخاب همسر اولین خشت بلد طیب است. در سوره مبارکه نور آیه ٣۶ داریم که الطیبات لطیبین و طیبون للطیبات؛ زنان پاک از آن مردان پاکاند و مردان پاک از آن زنان پاکاند. و براى داشتن خانواده برتر یا بلد طیب به طهارت و پاکى جسم و روح و اخلاق و شارفت و کرامت خانوادگى در انتخاب همسر باید دقت کرد.
چهارمین شاخصه، اصل معروف است. این واژه ٣٩ بار در قرآن کریم تکرار شده، که نزدیک به ٢٠ مرتبه آن به خانواده برمى گردد؛ و عاشروهن بالمعروف، اى مردان با همسران خود به شایستگى رفتار کنید. این اصل یعنى زن و مرد در هر مقامى که هستند، هر عملى که میخواهند نسبت به همسر خود انجام دهند، رضاى الهى را در نظر بگیرند، آیا این عمل خداپسندانه است؟ یا به دور از تقواست؟ زیرا زن و مرد لباس هم هستند؛ هن لباسلکم و انتم لباسلهن.
چرا که لباس؛ ١-زینت و برازندگى میدهد. ٢-پوشاننده عیوب است. ٣-مایه حفاظت و آرامش است. و این کارویژه همسران از نظر دین و قرآن کریم است. قرآن این چنین با محبت و صدق از کانون خانواده و روابط زوجین پرده بردارى مى کند. بر مبناى اصل توازن و تعادل بر حقوق طرفین توجه دارد، به دلیل آنکه ازدواج را میثاق محکمى میداند که نباید به راحتى گسسته شود و عاطفه و صداقت مى تواند به أستحکام این رابطه کمک کند.
• شما چه راهکارهایى براى عملى ساختن این مضامین در جامعه پیشنهاد میکنید؟
بهترین راهکار اموزش صبر و استقامت و ایثار به فرزندان است. فرزندان گمان نکنند زندگى مشترک مثل خریدن یک لباس است، از هم گسیختگى خانوادگى مثل تعویض لباس است، راحت اتفاق مى افتد. پسر و دختر باید تحمل حل مسائل با یکدیگر را داشته باشند، طبیعى است دختر و پسرى که از دو فرهنگ و دو خانواده متفاوت با هم ازدواج مىکنند، همگون نشدهاند، زمان میبرد تا خصلتهایشان به هم نزدیک شود. و باید صبر، استقامت، سازش، متانت، تقوا در طرفین تقویت شود و این مسائل باید در مهدها، مدارس، دانشگاهها و خانواده به کودکان و نوجوانان عزیز ما آموزش داده شود، تا با کوچکترین آسیب و ناملایمت خانواده را ترک و رها نکنند. دیگر آنکه صداقت و وفادارى رمز استحکام خانواده است، بر عهده همگان از جمله رسانه هاى داخلى براى مقابله با هجمه شبکه هاى ماهواره اى است که آثار صداقت، عفاف و وفادارى را نمایش داده و برعکس آثار خشونت، بدخلقى، بى عفتى، دروغ و... را نیز نشان دهند.