اگر انسان کافری، انسان مومنی را بکشد و آن را بخورد، بدن انسان مومن در بدن انسان کافر قرار میگیرد. آنگاه در قیامت، بدن انسان مومن که در بدن انسان کافر قرار گرفته نیز عذاب می شود. آیا چنین امری عادلانه است؟ (شبهۀ آکل و مأکول) ✍️👇👇 1️⃣بدن، ابزار برای روح است. آنچه که درک و احساس دارد، بدن نیست، بلکه روح است. 2️⃣اگرچه، روح بدون بدن نیز می تواند عذاب یا لذت را احساس کند و بچشد، ولی یکی از راههای عذاب و لذت روح، آسیبها یا منفعتهایی است که به جسم می رسد. 3️⃣در قیامت نیز، همین وضعیت برقرار است. به همین دلیل است که قرآن می فرماید: «به زودى كسانى را كه به آيات ما كفر ورزيده‏اند، در آتشى [سوزان‏] درآوريم كه هر چه پوستشان بريان گردد، پوستهاىِ ديگرى بر جايش نهيم تا عذاب را بچشند» (سوره نساء،آیه 56) 4️⃣اگر کسی تنها معاد روحانی ـ بدون جسم ـ را بپذیرد، این شبهه بر او وارد نیست. نیز اگر کسی معاد جسمانی را با جسم عنصری دیگری غیر از همان جسمی که در دنیا داشته، بپذیرد، این اشکال متوجه او نیز نخواهد شد؛ چراکه اساساً بدن دنیوی مورد عذاب و نعمت نیست. 5️⃣این اشکال و شبهه تنها متوجه کسانی است که معتقدند جسم اخروی دقیقا همان جسم دنیوی است. از طرف این افراد خطاب به شبهه کننده می توان گفت که اشکالتان وقتی وارد است که گفته شود، خداوند قادر نیست اجزای بدن هر انسانی را دوباره جمع کند، حال آنکه خداوند قادر مطلق است. 6️⃣قرآن کریم نیز می فرماید: «آيا انسان مى‏ پندارد كه هرگز ريزه استخوان‏هايش را گرد نخواهيم آورد؟! آرى [بلكه‏] تواناييم كه [خطوط] سر انگشتانش را درست [و بازسازى‏] كنيم». (سوره قیامت، آیه 2و3) 🔰بیانات استاد دکتر محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی ╭━═━⊰   🍃🌸🍃   ⊱━═━╮ @qoranketabehedayt ╰━═━⊰   🍃🌸🍃   ⊱━═━╯