نشست علمی_تخصصی؛《نقش غدیر در اداره حکومت پس از پیامبر》از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل، با ارائه دکتر محمد خیاط زنجانی؛ مدرس دانشگاه و مدیر واحد مطالعات اسلامی بنیان مرصوص در تاریخ ۲۵ تیر ۱۴۰۱ برگزار شد. دکتر خیاط زنجانی بیان کردند: ما چه آشنایی داریم خوب پیامبر چیکار میکند یک عده سواران را گسیل میکند به سمت بقیه مسیرهایی که هر کدام به سمت شهر و بلاد خودشان که از مکه حرکت کردند، خوب برای اینکار باید چیکار کنند مثل امروز نبود که راهها باهم اتصال داشته باشند نه سواری که از نزد پیامبر آمده باید برگردد به مکه از برود به آن سمتی که کاروان عراق رفته ، کاروان شام رفته است ، خوب این باعث چه مسأله ای میشود دقت بفرمایید ؛این باعث میشود تحلیل ما از غدیر درست تر میشود این سواران می روند به سمت گروههایی که از مکه خارج شدندو آنها را دوباره باید تا مکه مشایعت کننداز مکه هم تا مسیر مدینه که پیامبر در آنجا اتراق کرده است. بنابراین حضور در غدیر ماجرا و مقدمه چینی برای غدیر چیزی نزدیک به ۱۰ روز زمان میبردیعنی چیزی بین فاصله عید قربان تا عید غدیر ،ما فکر نکنیم پیامبر یک روز در جایی اتراق کرد و جایی دست رو برد بالا و گفت ، من کنت مولاه فهذه علی، نه ، واقعه غدیر یک فرایند چند روزه است ، این چه بدرد ما میخورد و خواستیم تحلیل کنیم معنای مولا رو ، باید آنقدری مهم باشد که وجود نازنین پیامبر ، نه یک روز ، بلکه ده روز صحابه را در موقعیتی نگه دارد تا چه شود تا این تجمع غدیر شکل بگیرد، یعنی اهمیت آن کلمه را در عبارت ، من کنت مولاه فهذا علی می رساند. باید بدانیم موقعیت غدیر یک موقعیت ویژه است ، خوب چه تعداد آنجا جمع میشوند به قدری این جمعیت زیاد بوده است یعنی آن جمعیتی که حج وداع بودن و رفتن دنبال پیامبر و آورده در واقعه غدیر ، در محل غدیر، آنقدری زیاده که پیامبر در میان جمعیت ، جمعی از معتمدین خودش را قرار می دهد و میگوید من هرچه از خطبه غدیر می خوانم شما بلند تکرار کنید که جمعیت بشنوندببینیدچه جمعیتی بوده یعنی پیامبر جمعیتی را در غدیر تجمع ایجاد می کنند که تعداد قابل ملاحظه ایست بازم دقت کنید در واقعه غدیر ، ماجرای غدیر ، ماجرای ویژه است که توسط اهل سنت نوشته شده چون تاریخ صدر اسلام توسط برادران اهل سنت نوشته شده ، اینکه پیامبر فرموده که هرآنچه من در غدیر گفتم وظیفه دارید به دیگران انتقال بدهید یعنی پیامبر غدیر را در خود غدیر خلاصه نکرده ، پیامبر بعداز ماجرای غدیر یه تعداد سفیر را برای جامعه مسلمانان گسیل داده است تا غدیر را تبیین کنند .و واقعه غدیر آنقدر دارای حائز اهمیت است که بر بلندترین نقطه می ایستد تا همه ببینند این شخص خود پیامبر است . خوب که دقت کنید میبیند هردوی آنها ، (حکومت و ولایت) از جنس ولایتند. حکومت بر پایه ولایت شکل می گیرد خانواده هم بر پایه ولایت شکل می گیرد و بر پایه محبت شکل میگیرد همانگونه که در غدیر حاکم بر اساس ولایت مشخص شد در زندگی هم باید ، آن زندگی که اسلام آن را تأیید می‌کند لازمه اش این است که مسأله ولایت در آن باشدیعنی زندگی بر پایه محبت شکل گرفته باشد نه بر پایه نیاز ، نه بر پایه ضعف ، یعنی زندگی باید بر پایه ولایت باشد یعنی اول باید عاشق باشی ، محبت پیدا کنی ، بعد زندگی شکل بگیرد ، غدیر هم همین است غدیر روزی است که به ما میخواهد بگوید که جامعه اسلامی اگر میخواهد دوامی داشته باشد جامعه اسلامی بر پایه عشق و محبت است برپایه ولایت است امروز اگر جامعه اسلامی به جایی رسیده علی رغم همه دشمنی ها ، توانستیم دفاع مقدس خود را به بهترین شکل ممکن به پایان برسانیم به خاطر اینکه ما عاشق حضرت روح الله بودیم به خاطر اینکه شهدا عاشق امام بودند ، محبت امام در دلشون بود ؤلایت امام برایشان حاکم شده بود .امروز دشمن می داند چه چیزی را هدف قرار دهد شخص حکومت و شخص ولی فقیه است و مقابله با نظرات ولی فقیه است .حکومت اسلامی این است که ولی بر سر مردم باشد ولایت با محبت رابطه دارد و به خاطر همین غدیر بسیار خائز اهمیت است.باید غدیر را اینگونه معنی کنیم غدیر ولایت امیرالمومنین است غدیر روزی است که معلوم میشود قرار است امیرالمومنین بر مردم حکومت کند امام امتی باشد اما نه از سر قدرت بلکه از سر محبت و ولایت.اینم از بحث غدیر که بیان شد. 🔸🔸🔸🔸🔸🔶🔸🔸🔸🔸🔸🔶 🌿انجمن علمی دانشجویی🌿 دانشکده علوم قرآنی آمل 🆔@quran_amol