«نکاتی از صفحۀ ۵۷۶ قرآن کریم»
💠
برخی از دلایل جهنمی شدن
درقيامت، گفتگوهاى تلخ و شيرين، سلام يا نفرين، سؤال و توبيخ، انداختن گناه و جرم به گردن ديگران و لعنت به يكديگر بسيار است و گفتگوى مؤمنان با مؤمنان، مجرمان با مجرمان، مجرمان با مؤمنان، و مؤمنان با مجرمان و نيز فرشتگان با مؤمنان و مجرمان در قرآن آمده است.
مراداز اطعام مسكين، يا زكات واجب است كه ترك آن مستوجب دوزخ است و يا آن است كه حتّى اگر زكات پرداخت شد،ولى درجامعه گرسنه اى وجودداشت، سيركردن او واجب است و بى تفاوتى نسبت به او، سبب دوزخى شدن مى گردد.
شايد مراداز اطعام مسكين،تمام نيازهاى او باشد،نظير: پوشاك، مسكن، نه فقط خوراك و غذا.
هم تكذيب قيامت،مقدمه گناه است: «ارأيت الذى يكذّب بالدين فذلك الذّى يدعّ اليتيم»(ماعون،۳-۲)
و هم گناه، انسان را به سوى كفر و تكذيب مى كشاند: «ثمّ كان عاقبة الّذين اساؤا السواى اَن كذّبوا»(روم،۱۰).
بنابراين آيه «و كنّا نكذّب بيوم الدين» هم مى تواند علت كارهاى مجرمين در آيات قبل باشد و هم مى تواند معلول گناهان آنان باشد.
مراد از «يقين» در اين آيه، مرگ است، يا به خاطر آن كه يقينى ترين امر در نزد همه است و احدى در آن شك ندارد و يا به خاطر آن كه در لحظه مرگ تمام حقايق براى انسان كشف مى شود و همه به درجه يقين و باور مى رسند«حتى اتانا اليقين»
نمازى كه گاه و بيگاه خوانده شود، انسان را در زمره نمازگزاران قرار نمى دهد. «لم نك من المصلّين» يعنى نمازما استمرارنداشت، درسوره ماعون نيزآمده است: «فويل للمصلّين الّذينهم عن صلاتهم ساهون»(ماعون،۶-۵)
✍
روابطعمومی قرآن دلان
┄┅┅┅❅ 🇮🇷 ❅┅┅┅┄
🆔
@QuranDelan
┄┅┅┅❅ 🇮🇷 ❅┅┅┅┄