«نکاتی از صفحۀ ۵۷۶ قرآن کریم» 💠 برخی از دلایل جهنمی شدن درقيامت، گفتگوهاى تلخ و شيرين، سلام يا نفرين، سؤال و توبيخ، انداختن گناه و جرم به گردن ديگران و لعنت به يكديگر بسيار است و گفتگوى مؤمنان با مؤمنان، مجرمان با مجرمان، مجرمان با مؤمنان، و مؤمنان با مجرمان و نيز فرشتگان با مؤمنان و مجرمان در قرآن آمده است. مراداز اطعام مسكين، يا زكات واجب است كه ترك آن مستوجب دوزخ است و يا آن است كه حتّى اگر زكات پرداخت شد،ولى درجامعه گرسنه اى وجودداشت، سيركردن او واجب است و بى تفاوتى نسبت به او، سبب دوزخى شدن مى گردد. شايد مراداز اطعام مسكين،تمام نيازهاى او باشد،نظير: پوشاك، مسكن، نه فقط خوراك و غذا. هم تكذيب قيامت،مقدمه گناه است: «ارأيت الذى يكذّب بالدين فذلك الذّى يدعّ اليتيم»(ماعون،۳-۲) و هم گناه، انسان را به سوى كفر و تكذيب مى كشاند: «ثمّ كان عاقبة الّذين اساؤا السواى اَن كذّبوا»(روم،۱۰). بنابراين آيه «و كنّا نكذّب بيوم الدين» هم مى تواند علت كارهاى مجرمين در آيات قبل باشد و هم مى تواند معلول گناهان آنان باشد. مراد از «يقين» در اين آيه، مرگ است، يا به خاطر آن كه يقينى ترين امر در نزد همه است و احدى در آن شك ندارد و يا به خاطر آن كه در لحظه مرگ تمام حقايق براى انسان كشف مى شود و همه به درجه يقين و باور مى رسند«حتى اتانا اليقين» نمازى كه گاه و بيگاه خوانده شود، انسان را در زمره نمازگزاران قرار نمى دهد. «لم نك من المصلّين» يعنى نمازما استمرارنداشت، درسوره ماعون نيزآمده است: «فويل للمصلّين الّذينهم عن صلاتهم ساهون»(ماعون،۶-۵) ✍ روابط‌عمومی قرآن دلان ┄┅┅┅❅ 🇮🇷 ❅┅┅┅┄ 🆔 @QuranDelan ┄┅┅┅❅ 🇮🇷 ❅┅┅┅┄