شکل صحیح برای تلقی غیبی بودن «دانش ها و مكتشفات علمي بشر»
کشفیات بشری که بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام می گیرد؛علم به غیب، به معنای مصطح کلامی نیست.
ولی حضرات معصومین(ع) و آیات قرآن، 1440سال پیش خبر از حوادثی آینده وخبر از گزاره های پیچیده علمی میدهد که برای انسان های عصرنزول، قابل درک نبوده است. این آیات و روایات به عنوان اعجاز و خبر از غیب، به معنای کلامی است که پس گذشت از سال ها روشن می گردد.
مانند نحوه خلقت جهان که در خطبه1 نهج البلاغه و آیه 30 سوره نسا«ا أَنَّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ كانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما» و...
گرچه – خود دانش بشری دارای نقص مطلق و نسبی است-
نتیجه
کشفیات بشری که بر اساس مطالعات و تحقیقات (شواهد و مدارک)انجام می گیرد؛ علم به غیب، به معنای مصطح کلامی نیست.
چون هدفشان دست یابی به این غیب نبوده است.
البته در موارد متعددی یافته های علمی و آزمایشگاهی دانشمندان با «غیب» مدنظر در آیات و روایات همخوانی داشته آن را روشن میکند، از این جهت-مجازا- میتوان گفت که آنان به غیب دست یافته اند.
یکی از منابع مفید در این باره:
آگاهي سوّم(علم غیب) اثر آیت الله العظمی جعفر سبحاني(از فقها و متکلمین معاصر) است.