➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿ ◀️ 💬 جلسه: نهم 🗓 تاریخ: ۹۹/۷/۲ ⏺ موضوع: ویژگی‌های دوران بلوغ (قسمت دوم) ➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿ 🔴 بلوغ کار: دوران کار، دوران نوجوانی است. اینکه نحوه تعامل ما با نوجوان چگونه باید باشد، در داستان ابراهیم و اسماعیل (علیهماالسلام) اولین جمله‌ای که حضرت ابراهیم می‌گوید، این است که من در عالم خواب چنین دیدم، دقت کن و نظرت را بگو. اجباری وجود ندارد. ✅ نتیجه اینکه: 🌐 همیشه، نوجوان را آزاد بگذاریم تا نظر خودش را ارائه بدهد. در مسائل، اخلاقی، رفتاری، دینی، اکراه و زور جواب نمی‌دهد. 🌐 حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) فرمود: فَانظُر مَاذَا تَرَی؛ یعنی اول دقت کن، بعد نظر بده. ناپخته نظر نده. نظر دقیق و با تامل باشد. باید فرزند در دوران نوجوانی یاد بگیرد که صاحب نظر شود؛ اما با دقت، تحقیق و پژوهش حرف بزند نه اینکه فقط حرف بزند. 🌐 در اینجا حضرت اسماعیل (علیه‌السلام) یک جوابی دارد: افعَل مَا تُومَر؛ آنچه به آن مامور شده‌ای انجام بده. معلوم می‌شود، حضرت اسماعیل (علیه‌السلام) یقین دارد دستور پدر، حرف شخصی پدر نیست، بلکه حرف خداست. ⛔️ برخی پدر و مادرها حرف‌های سلیقه خودشان را می‌گویند. پدر و مادرهایی که ناخودآگاه در تربیت فرزند، سلیقه شخصی خودشان را اعمال می‌کنند، یا فرزندشان را مستبد و دیکتاتور بار می‌آورند یا کسی بار می‌آورند که هر که هر چه گفت، می‌گوید چشم، و قدرت اراده ندارد؛ دیکتاتور یا نوکر. ولی اگر پدر و مادر، حرف خدا را بزنند و بر توحید، تکیه کنند، فرزند می‌پذیرد و آسیب روانی هم برای او ندارد. 📝 نکته دیگر آنکه: پدر و مادر باید در زندگی مومن و توحیدی باشند تا الگوی فرزندشان بشوند. پدر و مادر توحیدی، رفتارهایشان همه بر اساس ایمان به خداست و فرزند را به سمت خدای متعال سوق می‌دهند. 🗂 در قرآن کریم، گاهی قصه‌ها و قضایایی مطرح می‌شود و به نوع سن فرزند هم اشاره می‌کند؛ مثلا در داستان حضرت یوسف (علیه‌السلام) وقتی او را در چاه انداختند و مامور آب کاروان او را از چاه بیرون آورد، گفت: یَا بُشرَی هَذَا غُلَام؛ مژده، من یک بچه پیدا کردم. در زبان عربی، "غلام" به کسی می‌گویند که نوجوان است. در اینجا نحوه تعامل حضرت یعقوب (علیه‌السلام) با یوسف (علیه‌السلام)؛ یعنی نحوه تعامل یک پدر با نوجوان و مدیریتی که حضرت یعقوب (علیه‌السلام) بر فرزندانش دارد، متناسب با دوران نوجوانی است. وقتی یوسف (علیه‌السلام) خواب دید و برای پدر تعریف کرد، پدر این خواب را تعبیر کرد و اول به او هشدار داد که به برادرانت نگو، بعد هم فرمود خداوند تو را برمی‌گزیند. 🌕 پس در دوران نوجوانی: ۱. باید به استعدادهای فرزند دقت کرد. اگر گفت خواب دیدم که سوار ماه شدم بپذیریم. ۲. به فرزند توجه کنیم. ۳. رابطه عاطفی داشته باشیم (یَا بُنَیّ: دلبندم). ۴. طوری برخورد کنیم که رابطه برادری، خواهری بین تمام فرزندان، حفظ شود. همانگونه که یعقوب (علیه‌السلام) فرمود: به برادرانت خوابت را نگو و از لفظ "برادر" استفاده کرد. ۵. بعد از اینکه فرزند را هشدار داد، می‌گوید آینده تو اینگونه است: خداوند تو را بر می‌گزیند و ... . ۶. بعد برادران می‌گویند ما فردا یوسف را با خودمان می‌بریم و روی نیازهای برادر انگشت می‌گذارند و می‌گویند: یَرتَع وَ یَلعَب؛ بازی کند؛ در اینجا اینکه حضرت یعقوب (علیه‌السلام) چگونه برخورد می‌کند این یک دوره کلیدی برای تعامل با نوجوان است. 💢 یا مثلا در مورد حضرت ابراهیم (علیه‌السلام)، قرآن می‌فرماید: ابراهیم و اسماعیل با همدیگر خانه کعبه را ساختند. ما هم از این اصل مشارکت باید استفاده کنیم؛ یعنی اگر پدر و مادر نوچوان یا جوانی مانند اسماعیل دارند در همه کارها او را مشارکت بدهند. 💢 در مورد اصحاب کهف که سن‌شان بالا است، می‌فرماید: اِنَّهُم فِتیَهُ؛ آنها جوانمرد بودند. 💢 در مورد داستان حضرت موسی و خضر می‌فرماید: یَتِیمَینِ غُلَامَینِ؛ یتیم کسی است که هنوز به سن بلوغ نرسیده و می‌گوید گنج را پنهان می‌کنیم که بعدها دست‌شان بیفتد؛ یعنی همان مساله اقتصادی که مدیریت مالی را دست کودک نابالغ ندهی. 🔵 بلوغ کامل: اَربَعِینَ سَنَه: چهل سالگی هم سن بلوغ کامل است که مرد بزرگی است و خودش باید برود دنبال تربیت فرزند. 📚 تکلیف: فرق دوران بلوغ را باسایردوران های سنی کودک ازمنظرآیات قرآن بیان کنید ╭┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔 @quranlive ╰┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╯