━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━ 🔰 💬 جلسه: یازدهم 🗓 تاریخ:99/10/1 📚موضوع: تدبر در سوره فجر(قسمت اول) ━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━ 📝ساختارسوره مبارکه فجر سوره فجر۳۰ ایه و سه سیاق دارد. سیاق اول: ایات ۱تا۵ سیاق دوم: ایات۶ تا۲۶ سیاق سوم: ایات۲۷ تا۳۰ 📝سیاق اول: ایات ۱تا۵ بسم الله الرحمن الرحیم 🌸والْفَجْرِ ﴿۱﴾ قسم به فجر.فجر آن لحظه ای که نورمی آید و ظلمت رامی شکافد. 🌸ولَيَالٍ عَشْرٍ ﴿۲﴾ وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ ﴿۳﴾ وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ ﴿۴﴾ وسوگند به شبهاى دهگانه و به جفت و تکوشب زمانیکه می اید و حرکت می کندو می رود. ظلمت شب تمام می شود و روز خواهد آمد. از پنج قسم بدست می اید که ظلمت و شب رفتنی است و روز خواهد آمد. 🌸هلْ فِي ذَلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ ﴿۵﴾ استفهام تقریری است و اقرار می گیرد که ایا در این سوگندها نکته مهمی هست یانه؟ جهت هدایتی در این سیاق ، پایان شب سیه سپید است. 📝سیاق دوم شامل 3دسته می باشد: دسته اول:ایات۶ تا۱۴ دسته دوم:ایات 15 تا ۲۰ دسته سوم: ایات ۲۱ تا26 🔹در دسته اول ،از ایه ۶ تا۱۴ دنیاگرایان طغیانگر را تهدید می کند. 🌸الَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ ﴿۶﴾ إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ ﴿۷﴾ الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ ﴿۸﴾ این سیاق با استفهام تقریری شروع شده است. ایا ندیدی که پروردگارت با قوم عاد چه کرد. اینان شهر باعظمتی داشتندکه مثل ان را درهیچ جا نمی بینید و تمدنی داشتند. مشکل اصلی انان این بود که تفریحات ناسالمی داشتند . 🌸وثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ ﴿۹﴾ و ثمود سنگها را می شکافتند ، تکنولوژی را اگاه بودند.ومشکلشان این بود که تکیه برعلمشان داشتند. 🌸وفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ ﴿۱۰﴾ فرعون دارای قدرت بودند . در این آیات سه قوم را ذکر میکند: عاد،ثمود و فرعون که اینان بخاط قدرت،ثروت و نعمتهایی که داشتند بجای اینکه به خدا نزدیک شوند،طغیان کردند و به حقوق یکدیگر تجاوز می کردند. طغیان، تجاوز به حقوق دیگران و فقط به فکر خود بودن است. 🌸فأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ ﴿١٢﴾فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ ﴿١٣﴾ سرکشی زمینه افزایش فسادشان، شد .طغیانگری،فساد و دنیاگرایی جنبه های مشترک این سه قوم هست. حالا مستحق عذاب سخت دنیوی هستند. تازیانه های عذاب را برانان فرو ریخت یعنی شدت عذاب الهی زیاد بود. ایه ،استفهام آیه6 را تفسیر می کند. دنیاگرایی که نتیجه اش طغیانگرایی و فساد است در دنیا هم دچار عذاب می شود. 🌸إنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ ﴿١٤﴾ بدرستیکه خداوند حتما مراقب اعمال بندگانش هست و انان را رصد می کند. در دسته اول، ازسیاق دوم، سه قوم را مطرح می کند که دنیاگرایی،طغیان و فسادشان کاملا مشخص است و گرفتار عذاب دنیوی شدند. 🔹دسته دوم:ایات ۱۵ تا ۲۰ دوایه۱۵ و ۱۶ بینش،گفتمان و اعتقاد دنیاگرایان را بیان می کند. ایات ۱۷ تا ۲۰ عملکردشان را بیان می کند. 🌸فأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ﴿١٥﴾وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ ﴿١٦﴾ ابتلاء به معنای امتحان و ازمایش است. ابتلاء می تواند اکرام و نعمت باشد و یا تنگ کردن روزی باشد. اسایش و یا سختی، ابتلاء می باشد. گشایش و عدم گشایش هردو امتحان است. ✳️این دنیاگرایان اینگونه هستند که وقتی آنان را اکرام می کنیم، می گویند پروردگار من و خود را مستحق می دانند . و منیت دارند و شروع به فخر فروشی می کنند و این نعمت دلیل بربزرگی نیست بلکه برای ازمایش است. واگر اینان را باسختی ابتلاء کنیم می گویند خدا ما را خوار کرده است. ✳️دنیاگرایی باعث می شود که ادمی ابتلائات گشایشی ونعمتی را حالت تعظیم ببیند و فخربفروشد و اگر کمی سختی ببیند، بگوید خدا به من سخت گرفته درصورتی که اینچنین نیست و این دو رویکرد است که برخی باسختی و برخی باگشایش امتحان می شوند. نگاه بینشی دنیاگرایان اینست که وقتی ابتلاء گشایشی اتفاق می افتد، خودش را برتر می بیند و وقتی سختی اتفاق می افتد ،تحقیر می بیند. 📚تکلیف:چرا خداوند در ایه۱۹ سوره فجر میراث خوردن را تقبیح می کند؟ 🌿🌸🍃✾🌸✾🍃🌸🌿 🆔@quranlive