📇 خلاصه تفسیر آیه ۳۴و۳۵ - سوره مبارکه (مؤمن) 📚 مفسر: آیت الله شیرازی (تفسیر نمونه) 🔸در اين آيات هم چنان سخنان مؤمن آل فرعون ادامه مى‏ يابد: در يك بررسى اجمالى در آيات گذشته و آينده و آيات مورد بحث چنين به نظر مى‏ رسد كه" مؤمن آل فرعون" براى نفوذ در قلب تيره فرعون و فرعونيان و زدودن زنگار كبر و كفر از آنها سخنان خود را در پنج شكل و مقطع مطرح كرد: 🔹" مقطع اول" سخنان دو جانبه و احتياط آميز و دعوت آن قوم كافر طغيانگر به پرهيز از ضرر محتمل بود دائر بر اينكه" اگر موسى دروغ بگويد دامن خودش را مى‏ گيرد، و اگر راست بگويد دامان ما را مى‏ گيرد، بترسيد و احتياط را از دست ندهيد". 🔸در" مقطع دوم" آنها را به سير و مطالعه در احوال اقوام پيشين دعوت مى‏ كند، و از اينكه آنها نيز گرفتار چنان سرنوشت شومى شوند آنها را بر حذر مى ‏دارند. 🔹در" مقطع سوم" كه در آيات مورد بحث مطرح شده قسمتى از تاريخ خودشان را متذكر مى‏ شود، تاريخى كه چندان فاصله از آنها ندارد و روابط و پيوندهاى آن به هم نخورده است، و آن مساله نبوت" يوسف" است كه از اجداد موسى بود، و طرز برخورد آنها با دعوت او را مطرح مى‏ كند. 🔸در آيه اول مى‏ گويد:" پيش از اين، يوسف با دلائل روشن براى هدايت شما آمد" (وَ لَقَدْ جاءَكُمْ يُوسُفُ مِنْ قَبْلُ بِالْبَيِّناتِ‏) " اما شما هم چنان در دعوت او شك و ترديد داشتيد" (فَما زِلْتُمْ فِي شَكٍّ مِمَّا جاءَكُمْ بِهِ‏). نه از اين جهت كه دعوت او پيچيدگى داشت، و نشانه ‏ها و دلائل او كافى نبود، بلكه به خاطر ادامه خودكامگي ها، سرسختى نشان داديد، و پيوسته اظهار شك و ترديد نموديد. 🔹سپس براى اينكه خود را از هر گونه تعهد و مسئوليت خلاص كنيد و به خودكامگى و هوسرانى خويش ادامه دهيد" هنگامى كه يوسف از دنيا رفت گفتيد هرگز خداوند بعد از او رسولى مبعوث نخواهد كرد" (حَتَّى إِذا هَلَكَ قُلْتُمْ لَنْ يَبْعَثَ اللَّهُ مِنْ بَعْدِهِ رَسُولًا). 🔸و به خاطر اين روش نادرستتان مشمول هدايت الهى نشديد، آرى"اينگونه خداوند هر اسرافكار ترديد كننده وسوسه‏ گر را گمراه مى ‏كند" (كَذلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتابٌ‏). 🔹شما از يك سو راه اسراف و تجاوز از حدود الهى را پيش گرفتيد، و از سوى ديگر در همه چيز شك و ترديد و وسوسه نموديد، و اين دو كار سبب شد كه خداوند دامنه لطفش را از شما بر گيرد، و شما را در وادى ضلالت رها سازد، و جز اين سرنوشتى در انتظارتان نبود. @qurantehran