🖇سینمای فطرت بهترین شکل "سینمای دینی" است - بخش دوم
◽️برای همین نمیشود از یک مقوله کلی و جدی و اصلی به این مباحث رسید و برای همین سیاست گذاران ما یک سیاست واحد در این مورد نداشتند که بگوییم یک تعریف از سینمای دینی وجود دارد.
◽️سیاستگذاران ما بر اساس تغییر دولت عوض شدند که این هم بخاطر تغییر گفتمان جامعه است. بعضاً سینمای دینی پر رنگ شده و برخی اوقات کم رنگ شده یا برخی اوقات به معنای عرفانی آن گرفته شده و برخی اوقات به معنای نمادهای دینی و شعایر و احکام دینی شده است.
◽️در دورهای فکر میکردند اگر احکام دینی مستقیما در فیلم باشد سینما دینی میشود. به تعبیر دیگر برای همین بود که در دورانی گاهی اشکال میگرفتند که چرا نماز در فیلم دیده نمیشود. در حقیقت فکر میکردند نشان دادن خود نماز و روزه گرفتن و شعائر دینی، سینمای دینی است.
◽️پس در سیاستگذاری بعد از انقلاب اختلاف دیدگاه وجود داشته است که بر اساس سلیقه مدیرانی بوده که حاکم بر سینما بودند. در واقع ما سیاستگذاری فراتری در سینما نداشتیم و نداریم، نهادی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد سینمای دینی در حد چند حرف کلی در شورا موضوعاتی را تصویب کرده است و مجلس هم بحث جدی در این زمینه ندارد. تنها اجرائیات و قوانین کلی داریم اما در سیاست گذاری کلان و در حوزه تعاریف و مباحث نظری، چیزی نداریم.
◽️سیاستگذار ما در حال حاضر همان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی است که بر اساس افرادی که داشتند تغییر میکردند. پس این گونه نبوده که سینمای دینی از منظر دولت یا از منظر جمهوری اسلامی عرفانی است یا نیست؛در دورهای عرفانی بود و در دورهای شعایر مذهبی ملاک سینمای دینی بود؛ اما در گذر زمان پختهتر شد.
🔗
@r_esmaeili