📖 #مقاله| تحلیل نشانهشناسی گفتمانی جریان سینمای روشن فکری
💯 مطالعه موردی فیلم سینمایی خانهای روی آب
🔹 در سده اخیر کمابیش بین ایران و غرب چالشی فرهنگی وجود داشته است و پس از انقلاب اسلامی، این مسأله در قالب نوعی غیریتسازی به وضوح زمینهساز نوعی تنش گفتمانی بوده است؛ به نحوی که در امتداد این چالش در درون ایران نیز گفتمان سکولار در برابر «گفتمان اسلامی» قرار گرفته است.
🔸 تفکر تک خطیِ رویکرد سکولار به جهان، زمینهساز شکلگیری گفتمان روشن فکری در امتداد جریان فیلم فارسی میشود. این گفتمان با توجه به مبانی جهان سکولار تلاش دارد که تعریف و عناصر جدیدی را ارائه کند.
🖇 در مقاله فوق تلاش میشود عناصر مرکزی و پیرامونی سینمای روشن فکری، تبیین شود. سپس با روش جدید نشانه شناسیِ گفتمانی که تلفیقی از روش تحلیل گفتمان فرکلاف و روش نشانه شناسی است، به تحلیل فیلم سینمایی خانهای روی آب که نمایندهای مناسب برای گفتمان سینمای روشن فکری است پرداخته شود.
🔚 طبق یافتههای این تحقيق، عنصر مرکزی این گفتمان اصالت دادن به غرب است و عناصر پیرامونی آن شامل؛ اصالت فرم، سیاهنمایی و ناامیدی، سوبژکتویسم،
عدم توجه به احساسات فطری مخاطب، نگاه کارکردی به دین، عدم توجه به مذهب و نسبیگرایی میباشد.
🔗
@r_esmaeili